لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

ولسی جرگه: حکومت کابینه‌اش را برای اخذ رأی اعتماد باید بزودی معرفی کند


ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

هر چند از ایجاد حکومت تازه افغانستان چهار ماه می‌گذرد تاکنون حکومت کابینه تازه‌اش را تشکیل نداده، موضوعی که نمایندگان مردم را در پارلمان خشمگین ساخته است.

تأخیر در معرفی اعضای کابینه واکنش‌های تند ولسی جرگه را برانگیخته است و شماری از اعضای هیئت اداری این مجلس هشدار می‌دهند که اگر دولت در چند روز کابینه جدید را معرفی نکند، سرپرت وزیران را سلب صلاحیت خواهد کرد.

عباس ابراهیم‌زاده، معاون دوم ولسی جرگه می‌گوید دولت در چند ماه گذشته سه بار وعده داده بود كه كابینه را برای گرفتن و یا نگرفتن رأی اعتماد به این مجلس معرفی كند، اما به وعده‌های خود عمل نکرده است.

او گفت: "اگر حکومت در چند روز آینده کابینه خود را معرفی نکند و باز هم در آینده این کار را تکرار، مجلس نمایند‌گان اجازه ورود به سرپرست وزیران به مجلس را نخواهد داد. همین گونه سرپرست وزیران سلب صلاحیت و امضاهای آن‌ها باطل اعلام می‌شوند."

از سوی دیگر حجت‌الله خردمند منشی دوم ولسی جرگه، روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت: "آن چنان که نیاز بود این مجلس برای معرفی شدن اعضای کابینه فشارهای لازمی را به حکومت وارد نکرده است.

او افزود: "انشاالله، در روزهای آینده تصمیم جمعی را در ولسی جرگه خواهیم گرفت. ما از دولت می‌خواهیم هرچه زودتر سرپرست وزیران را به ولسی جرگه معرفی کند. شکی نیست که دولت در شرایط فعلی نامشروع است."

این در حالی است که تقریباً هر روز در رسانه‌های اجتماعی، فهرست‌های نامزدان کابینه جدید پخش می‌شوند که در این فهرست‌ها از شماری افراد به حیث سرپرست وزیران، معین‌ها و گزینش افراد تازه در شماری از نهادهای مستقل نام برده می‌شود.

اما کاخ ریاست جمهوری چنین فهرست هایی را جعلی می‌خواند و می‌گوید کار برای تشکیل کابینه ادامه دارد.

دوا خان مینه پال
دوا خان مینه پال

دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی رئیس جمهور گفت: "حکومت در تلاش است تا کابینه را معرفی کند و روی آن کار می‌کند. شماری از وزرای موقت معرفی شده‌اند و شمار دیگر هم معرفی خواهند شد. در کابینه جدید نمایندگان همه مناطق، مردمان، زبان ها و قومیت‌های افغانستان خواهد بود."

رئیس جمهور محمد اشرف غنی در مراسم سوگند خود از تشکیل دولت جدید در دو هفته سخن گفته بود، اما چالش‌های سیاسی پس از انتخابات این روند را با تأخیر روبه‌رو کرد.

اکنون این نگرانی‌ها وجود دارد که معرفی اشخاص از سوی رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه برای عضویت در کابینه جدید، ممکن است زمان بیشتری ببرد.

XS
SM
MD
LG