لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

گزارش سازمان ملل متحد: گروه طالبان روابط خود را با القاعده قطع نکرده است


آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان مسلح
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان مسلح

سازمان ملل متحد در گزارش سالانه‌اش از ادامۀ روابط میان شبکۀ القاعده و گروه طالبان پرده برداشته است.

در این گزارش که روز دوشنبه (۱۲ جوزا) نشر شد، آمده که شبکۀ القاعده در ۱۲ ولایت افغانستان فعال است و در حال حاضر حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ جنگجو در این کشور دارد.

بدخشان، غزنی، هلمند، خوست، کنر، کندز، لوگر، ننگرهار، نیمروز، نورستان، پکتیا و زابل از ولایت‌های معرفی شده‌اند که شبکه القاعده در آن‌ها فعالیت دارد.

متخصصان سازمان ملل متحد گزارش تازه را بر اساس گفت‌وگو با مقام‌های ۳۳ کشور عضو در این سازمان به شمول نهادهای امنیتی و استخباراتی و آگاهان نظامی تهیه کرده اند.

نتیجۀ ارزیابی "گروۀ حمایت تحقیقی و نظارت تحریم‌های سازمان ملل" به نقل از این مقام‌ها می‌نویسد که طالبان با ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، بازی دو سره کرده اند و در جریان گفت‌وگوهای ۱۶ ماهه با ایالات متحده، با رهبران ارشد شبکۀ القاعده مشوره داشته اند.

ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده
ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده

در ادامۀ گزارش آمده که طالبان به ایمن الظواهرای رهبر شبکۀ القاعده این اطمینان را داده اند که به روابط دیرینه با این گروه پایبند خواهند ماند.۳۳ کشور عضو سازمان ملل به گروۀ تحقیقی این سازمان گفته اند که اعضای طالبان با شبکۀ القاعده در جریان سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ دیدارهای داشته اند و روی طرح‌ریزی عملیات، آموزش‌دهی و فراهم کردن پناهگاه‌های امن برای شبکه القاعده از سوی طالبان در افغانستان گفت‌وگو کرده اند.

حکومت افغانستان می‌گوید، تا هنوز نگران ارتباط میان القاعده و طالبان است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، دیشب (۱۲ جوزا) در این مورد به رادیو آزادی جزئیات داد: "در توافق میان امریکا و طالبان، گروۀ طالبان وعده سپرده که ارتباط با القاعده را قطع می‌کند و حالا باید ثابت کند که روابطی وجود ندارد. نگرانی حکومت افغانستان مانند گذشته در جایش باقی است."

طالبان در توافقی که در ۲۹ فبروری با امریکا در دوحه پایتخت قطر امضا کردند، تعهد سپردند که روابط با شبکه القاعده و گروه‌های تروریستی را قطع می‌کنند و به مبارزه با این گروه‌ها ادامه می‌دهند.

اما آیا ادامۀ روابط میان القاعده و گروه طالبان به معنای زنگ خطر برای توافق میان امریکا و طالبان است؟

دولت وزیری سخنگوی سابق وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی سابق وزارت دفاع افغانستان

جنرال بازنشسته دولت وزیری چنین تحلیلی از این وضعیت دارد: "اگر طالبان واقعاً به اساس وعدۀ که به امریکا سپرده‌اند، روابط شانرا با شبکۀ القاعده قطع نکنند، واضحاً که تعهد آن‌ها با امریکا به سوی از بین رفتن می‌رود. حرف دیگر اینکه طالبان باید با حکومت افغانستان مذاکرات صلح را آغاز کنند. اگر چنین نکنند، به این معناست که ارتباط شانرا با گروه‌های تروریستی قطع نمی‌کنند و تعهدی را که به امریکایی‌ها سپرده‌اند، آنرا با ناکامی روبه‌رو می‌سازند."

مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا در ماۀ مارچ گفته بود که طالبان روابط شانرا با شبکه القاعده قطع کرده‌اند اما حالا سازمان ملل از وارد شدن توافق واشنگتن و طالبان به مرحلۀ تازۀ خبر می‌دهد.

گروۀ تحقیقی و متخصصان سازمان ملل، نام‌های چندین عضو ارشد شبکه القاعده را به شمول احمد القطری، شیخ عبدالرحمن، حسن مصری، ابوعثمان و چند تن دیگر نشر کرده و گفته است که آنها در ۱۲ ماه اخیر حداقل شش مرتبه با اعضای گروۀ طالبان دیدار کرده اند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

در دوحه پایتخت قطر، سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، این گزارش سازمان ملل متحد را رد کرده است.

شاهین گفته که به توافق با امریکا پایبند استند و هیچگاه نمی‌گذارند تا از خاک افغانستان بر علیه کشور دیگری استفاده شود.

ایالات متحده که در ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ هدف حملات شبکۀ القاعده قرار گرفت، حالا از طالبان که در آن زمان ائتلاف شانرا با این شبکه از بین نبردند، خواهان تعهد برای قطع روابط میان دو جانب شده است.

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا پس از امضای توافق با طالبان در ماۀ مارچ گفت، اگر طالبان به ‌تعهدات‌شان پایبند نمانند، امریکا دوباره به افغانستان خواهد رفت، با چنان قدرتی خواهد رفت که کسی مثالش را ندیده باشد.

XS
SM
MD
LG