لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۰

هشدار دونالد ترمپ به اعتراض کننده ها: اردو را موظف می‌سازم


معترضان در ایالات متحده امریکا
معترضان در ایالات متحده امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده هشدار داده که اردوی آن کشور را برای توقف ناآرامی‌ها پس از مرگ یک مرد سیاه پوست موظف می‌سازد.

ترمپ روز دوشنبه (اول جون) در قصر سفید گفت که اگر والی‌ها در ایالت‌های مختلف آن کشور به توصیه‌های او به اعزام نیروهای ملی گوش ندهند، اردو وارد اقدام خواهد شد زیرا او می‌تواند هزاران نیروی مجهز را در شهر‌های مختلف مستقر سازد.

او گفت: "اگر شهر یا ایالتی اقدام‌ها را برای دفاع از زندگی و دارایی‌های شهروندان نادیده بگیرد، من اردوی امریکا را در آنجا‌ها مستقر می‌سازم تا به صورت فوری مشکل آن‌ها را حل کند."

بر اساس قانون ایالات متحدۀ امریکا، رئیس جمهور می‌تواند در وضعیت‌های حساس و فوق‌العاده، از اردو برای حفظ امنیت استفاده کند.

در گذشته، اردوی امریکا در برخی موارد اضطراری از جمله رسیدگی به رویداد‌های طبیعی در هماهنگی با مقام‌های محلی و ایالتی مستقر شده است. اما این بار وضعیت فرق دارد.

رئیس جمهور ترمپ از آنچه که روز یکشنبه (۳۱ می) در واشنگتن و سایر مناطق این کشور پس از مرگ جورج فلوید اتفاق افتاد، به عنوان اقدام‌های تخریبکارانه یاد آوری کرده است.

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا

ترمپ مرگ فلوید را "فاجعۀ بزرگ" خوانده اما تأکید کرده است که ادارۀ او نمی‌گذارد تا اعتراض‌ها، شهر‌ها و ایالت‌های امریکا را به خشونت‌های بزرگ بکشاند.

به گفتۀ ترمپ، بزرگ‌ترین قربانی رویداد‌های اخیر در امریکا، شهروندان صلح دوست استند که مربوط به اجتماع‌های فقیر آن کشور می‌شوند.

مرگ جورج فلوید با اعتراض‌های گسترده در امریکا به همراه شده و هزاران تن در شهر‌های بزرگ، با روحیۀ خشمگینانه به جاده‌ها سرازیر شده اند.

اما در ویدیو‌های نشر شده دیده می‌شوند که غارت و آشوب هم در جریان اعتراض‌ها رخ داده است.

همزمان با هشدار دونالد ترمپ برای استقرار اردوی آن کشور در شهر‌ها و ایالت‌های ناآرام، نتایج طب عدلی بر جسد فلوید هم اعلام شد. این آزمایش‌ها نشان می‌دهند که فلوید، در نتیجۀ خفه شدن جان داده است.

مایک بایدن یکی از داکتران امریکایی که آزمایش طب عدلی را بر جسد جورج فلوید انجام داده، روز دوشنبه (اول جون) در یک نشست خبری گفت، این مرد در نتیجۀ فشار به گردن و کمرش، از سوی افسران پولیس در مینیاپولیس جان داده است.

یافته‌های فعلی با آنچه در مرحلۀ ابتدایی طب عدلی صورت گرفته بود، اختلاف دارد زیرا در آن آزمایش گفته شد که آثاری از خفه شدن یا فشردن در گلو و گردن فلوید دیده نشده است.

پولیس متهم به قتل جورج فلوید
پولیس متهم به قتل جورج فلوید

در ویدیوی که خیلی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، دیریک چاوین، افسر پولیس را در مینیاپولیس نشان می‌دهد که زانو اش را بر گردن فلوید گذاشته و فشار می‌دهد.

جورج فلوید در این ویدیو التماس می‌کند که نمی‌تواند نفس بکشد، اما افسر پولیس به فشار ادامه می‌دهد. اکنون چاوین به ارتکاب قتل متهم شناخته شده است.

در حال حاضر قیود بر گشت‌وگذار در بسیاری از شهر‌ها و ایالت‌های امریکا به خاطر نگرانی از اعتراض‌های خشونت آمیز به اجرا گذاشته شده و تنها در واشنگتن دی سی، قیود در جریان شب گذشته، از ساعت یازده به هفت شب پائین آورده شد.

در نیویارک، بزرگ‌ترین مرکز تجارتی امریکا، اندریو کومو والی این ایالت، اعزام اردو توسط رئیس جمهور را رد کرده و گفته است که از دونالد ترمپ به خاطر این اقدامش سپاسگزاری نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG