لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۷

'حزب ولایت' گروه جدید در افغانستان؛ اختلافات درونی میان طالبان یا بازی استخباراتی؟


آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان
آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان

حزب ولایت، گروه جدیدی که به گزارش سازمان ملل متحد از میان طالبان برخاسته است، اما ایجاد این گروه زاده اختلاف‌های درونی میان طالبان بوده و یا هم بازی استخباراتی است؟

سازمان ملل متحد روز دوشنبه در گزارشی گفت که در میان طالبان گروه جدیدی بنام (حزب ولایت) ایجاد شده که برخلاف توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان است.

اما ایجاد این گروه واقعاً نشان دهنده اختلاف‌های داخلی میان طالبان است؟

شماری از کارشناسان سیاسی و امنیتی به این باور اند که همچو تشکیلات تلاش برخی حلقات استخباراتی منطقه و جهان برای ادامه جنگ در افغانستان است.

گل پاچا مجیدی عضو پیشین ولسی جرگه و از فعالان سیاسی روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که تلاش می‌شود تا طالبان در آینده به دو گروه یعنی طرفداران صلح و ادامه دهندگان جنگ، تقسیم شوند و با این کار افغانستان زیر فشار قرار گیرد: "هیچ گروهی نمی‌تواند که جنگ را ادامه دهد تا آنکه حمایت بیرونی نداشته باشد. اگر انشعاب در صفوف طالبان به میان آمده باشد، بدون شک به خواست استخبارات بیرونی صورت گرفته است. این درامه استخباراتی دیگری بیرونی خواهد بود که می‌خواهد بر افغان‌ها آن را تحمیل کنند."

ګل پاچا مجیدی
ګل پاچا مجیدی

در گزارش سازمان ملل متحد که در این مورد پخش شده آمده است که شماری از جنگجویان طالبان برخلاف توافق‌نامه صلح با امریکا راه دیگری را در پیش گرفته اند و این کار باعث اختلاف میان رهبران این گروه شده است.

این سازمان همچنان در گزارش خود از وجود رابطه میان طالبان و شبکه القاعده نیز خبر داده و گفته است، شبکه حقانی که از حامیان گروه طالبان است زمینه حملات را برای گروه داعش فراهم می‌کند.

درهمین حال کابل خان تدبیر کارشناس نظامی اختلاف به وجود آمده در صفوف طالبان را نیز نتیجه فشارهای دستگاه‌های استخباراتی بیرونی می‌داند: "اختلاف‌های درونی طالبان و گروه‌های که در داخل این گروه با حلقات استخباراتی در تماس اند، آن‌ها به دستگاه های استخباراتی جداگانه دسترسی داشته و تعهداتی با آن‌ها دارند."

کابل خان تدبیر
کابل خان تدبیر

آقای تدبیر می‌گوید که ایجاد گروه جدید در میان طالبان، فعالیت گروه‌های هراس افگن در افغانستان را توجیه خواهد کرد و برای امریکا و جامعه جهانی بهانه ادامه حضور برای مبارزه با هراس افگنی را فراهم خواهد کرد.

به گفته او این کار عمل خلاف توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان خواهد بود و به نحوی زمینه را برای نقض این توافق‌نامه فراهم می‌کند.

اما طالبان گزارش سازمان ملل متحد در مورد این گروه را مغرضانه خوانده و آنرا رد کرد. ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه در اعلامیه‌ای گفته که به عملی کردن توافق‌نامه صلح با امریکا متعهد اند و در میان طالبان هیچ‌گونه دو دستگی وجود ندارد.

حکومت افغانستان پیش از این گفته که به دنبال رسیدن به صلح دایمی است نه صلحی که پایدار نباشد و زمینه را برای آغاز یک جنگ تازه مساعد کند.

XS
SM
MD
LG