لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

ایران نتایج تحقیقاتش در مورد کشته شدن کارگران افغان را با کابل شریک می‌کند


جسد دو تن از کارگران افغان که ادعا می‌شود مرزبانان ایران آنها را مجبور کرد که خود شانرا به دریا بیندازند.
جسد دو تن از کارگران افغان که ادعا می‌شود مرزبانان ایران آنها را مجبور کرد که خود شانرا به دریا بیندازند.

پس از ورود هیئت ایرانی به کابل، وزارت امور خارجه ایران اطمینان داد که به زودی نتایج تحقیقات خود در مورد آزار و اذیت و کشتار کارگران افغان از سوی مرزبانان ایرانی را به اشتراک خواهد گذاشت.

گران هیواد سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان روز سه‌شنبه با ارسال نوار تصویری به رسانه‌ها گفت: محسن بهاروند معاون وزیر امور خارجه ایران که رهبری هیئت ایران را بر عهده دارد در گفت‌وگو با محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه از بررسی‌های جدی این رویداد وعده سپرده است.

او گفت: "هفته گذشته هیئت بلند رتبه دیپلوماتیک ایران به رهبری محسن بهاروند به کابل سفر کردند، آقای بهاروند پس از دریافت مدارك، به سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان اطمینان داد كه نتایج این یافته‌ها را در آینده نزدیک با دولت افغانستان در میان می‌گذارد."

گران هیواد
گران هیواد

پیش از این، مقامات ایرانی دست داشتن مرزبانان خود در شکنجه و کشتن کارگران افغان را رد کرده بودند.

اما یک هیئت حقیقت‌یاب مشترک در اواخر ماه ثور برای یافتن واقعیت این رویداد به بررسی‌هایش آغاز کرد.

این هئیت اولین یافته‌های خود در مورد خشونت در برابر کارگران افغان از سوی مرزبانان ایران را در ایران نشر کرده بود.

این هیئت گفته بود كه تمام اسناد، مدارك و شواهد مربوط به این رویداد را به مقام هایی ایرانی سپرده است.

حمید طهماسی، رئیس این هیئت، گفته كه از میان ۴۶ تن از كارگران افغانستان ۱۲ تن کشته كشته ۱۷ تن ناپدید و ۱۷ تن دیگر نجات یافته اند.

در همین حال، لعل گل لعل، رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان می‌گوید او به وعده‌های مقامات ایران اعتقادی ندارد و این پرونده باید توسط دادگاه بین‌المللی جرایم جنگی بررسی شود.

لعل گل لعل
لعل گل لعل

لعل گل لعل روز سه‌شنبه در این باره به رادیو آزادی گفت: "این رویداد به تحقیقات فنی عمیق زیادی نیاز دارد و این رویداد مستلزم یک هیئت بین‌المللی است تا به گونه مشترک بررسی کنند، ما انتظار نداریم که دولت ایران تحقیقات مستقل را در این باره انجام دهد."

شماری از کارگران افغان که در سیزدهم ماه ثور سال روان، تلاش داشتند به گونه قاچاق وارد ایران شوند، در منطقه ذوالفقار ولسوالی گلران ولایت هرات که مرز مشترک با ایران دارد با مرز ایران روبرو شدند.

به گفته منابع دولتی افغانستان و کارگران نجات یافته، مرزبانان ایرانی پس از شکنجه، مهاجران افغان را مجبور کرده بودند که خود را به دریای هریرود پرتاب کنند.

XS
SM
MD
LG