لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

واشنگتن تایمز: گروه طالبان تا هنوز با شبکه القاعده روابط نزدیک دارد


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • واشنگتن تایمز

روزنامۀ واشنگتن تایمز در مقالۀ می‌نویسد، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان روز دوشنبه در واشنگتن در یک نشست خبری گفت که آنها خوشبین بوده و به آغاز گفتگوهای بین افغانان به‌پیش می‌روند.

در این مقالۀ واشنگتن تایمز می‌خوانیم که خلیل‌زاد این امیدواری را در زمانی ابراز می‌کند که موافقتنامه تاریخی ماه فبروری میان اداره ترمپ و طالبان با سلسلۀ از حملات اخیر به‌خطر مواجه شده.

روزنامۀ واشنگتن تایمز در ادامه این مقاله به‌گزارش سالانه سازمان ملل متحد اشاره می‌کند که روز دوشنبه منتشر شد.

در گزارش ادعا شده که گروه طالبان تا هنوز با شبکه القاعده روابط نزدیک دارد. در حالی‌که طالبان در موافقتنامه صلح با امریکایی‌ها متعهد شده که روابط شان را با القاعده قطع می‌کنند.

اما روزنامه واشنگتن تایمز به قول از سخنان خلیل‌زاد می‌نویسد که گفتگوهای صلح در هفته‌های اخیر خیلی پیشرفت داشته.

پیشرفت مذاکرات صلح همیشه به اجماعی منطقه‌ای نیاز دارد.

هند نسبت به‌هر کشور دیگر در منطقه بیشتر در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده. کمک‌های هند به افغانستان به بیش از ۲ ملیارد دالر می‌رسد.

دهلی جدید به صلح افغانستان به دیدۀ شک و تردید می‌نگرد.

زلمی خلیل‌زاد در نیمه دوم ماه اپریل از هند دیدن کرد.

مقام‌های هندی در بارۀ طالبان ابراز نگرانی کردند و زلمی خلیل‌زاد از هند خواست که می‌توانند به‌طور مستقیم با طالبان تماس بگیرند.

  • نهاد صلح بین‌المللی کارنیگی

نهاد صلح بین‌المللی کارنیگی در سال ۲۰۱۶ شعبۀ دهلی جدید را افتتاح کرد.

این نهاد در واشنگتن فعالیت دارد.

کارنیگی مقالۀ تحلیلی را در باره نقش هند در صلح افغانستان به نشر رسانده و در آغاز مقاله به نگرانی‌های هند اشاره کرده است.

در مقاله آمده که با امضای توافقنامه صلح، طالبان در سیاست‌گذاری افغانستان نقش گستردۀ می یابند و این را هیچ کسی انکار کرده نمی‌تواند که ادارۀ استخبارات پاکستان با طالبان و به ویژه گروه حقانی ارتباط نزدیک دارد.

در این مقالۀ تحلیلی می‌خوانیم که برخی ستراتیژی‌های مرتبط اند که اگر عملی شوند منافع هند را در افغانستان، حفظ می‌کند.

یکی آن این است که هند در بارۀ تعیین نماینده خاص برای صلح افغانستان غور کند تا اطمینان به‌دست آورد که در جریان گفتگوها به‌نظر هند هم توجه می‌شود، روابط خود با حکومت و سیاست‌مدران مطرح آن‌کشور را گسترش دهد و با نماینده‌های طالبان در ارتباط باشد.

در مقاله کارنیگی به دهلی جدید این مشوره هم داده شده که در آموزش نیروهای امنیتی افغان سهم زیاد بگیرد و بر برنامه تقویت ظرفیت‌ها، سرمایه‌گذاری کند.

کارنیگی در این مقاله به هند سفارش می‌کند که در منطقه در مورد مسالۀ افغانستان رقابت نکند و با ایالات متحده در آیندۀ افغانستان موقف مشترک گیرد و از طریق دیپلوماسی به پیش برود.

XS
SM
MD
LG