لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

شکایت جوانان از طویانه بلند و رسوم ناپسند عروسی‌ها در تخار


آرشیف، عروسی دسته جمعی زوج‌ها در هرات
آرشیف، عروسی دسته جمعی زوج‌ها در هرات

شماری از جوانان تخار می‌گویند که هنوز هم در این ولایت پیوندهای ازدواج بر اساس سنت‌های خرافاتی صورت می‎گیرد.

آنان بلند بودن طویانه و مهریه را یک عرف نادرست دانسته می‌گویند که به همین دلیل تعدادی از جوانان تا دیرها ازدواج نمی‌توانند.

شمس‌الله احمدی از باشندگان تالقان در این باره به رادیو آزادی گفت: "البته من سن قانونی خود را هم پوره کردیم که باید ازدواج کنم، بنا بر همین مشکلات رسم و رسومی که در تخار وجود دارد و مهریه بسیار بلند و طویانه بسیار زیاد و به همین دلیل وضعیت اقتصادی من پوره نمی‌کند که عروسی کنم. مثل من بسیاری از جوانان دختر و پسر با این مشکل روبه‌رو استند و بنابر مشکلاتی اقتصادی عروسی کرده نمی‌توانند."

آرشیف
آرشیف

بربنیاد گفته‌های آنان، بسیاری از جوانان برای پوره کردن هزینه‌های گزاف عروسی‌شان به‌گونه غیرقانونی به کشورهای همسایه سفر می‌کنند و حتی برخی اوقات این سفرها به قیمت جان‌شان تمام می‌شود.

فوزیه زمان یکی از باشندگان تخار در زمینه گفت: "یک تعداد از فامیل‌ها با گرفتن پول هنگفتی مهریه باعث می‌شوند که پس از عروسی جنجال‌ها در خانواده‌ها به وجود بیاید و بعضی ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شوند. قسمی‌که حضرت محمد پیامبر اسلام گفته است که بهترین عروسی، عروسی است که با کم‌ترین طویانه صورت بگیرد و مردم باید از گرفتن مهریه بلند خود داری کنند."

از سویی هم شماری از عالمان دین در ولایت تخار می‌گویند که سنت‌های موجود و گرفتن مهریه بلند در اسلام جواز ندارد.

این عالمان دین از بزرگان قومی و خانواده‌ها می‌خواهند که به خاطر برچیدن دامن این معضل باهم کار کنند.

محمد عارف رسولی عضوی شورای علمای تخار گفت: "رسم و رواج‌های مبتذل و ناپسند که به وجود آمده، باعث شده‌اند که داشتن همسر و یا ازدواج و نکاح به بزرگ‌ترین درد سر مبدل شود. این مشکل نه تنها در تخار بل در تمامی افغانستان وجود دارد،. اما از لحاظ دینی خوب‌ترین نکاح همان نکاحی است که کم‌ترین مصرف را داشته باشد، ولی ما این هم را فراموش کردیم و روی آوردیم به یک سری رواج‌های که غیراسلامی و غیرشرعی است."

از جانبی هم مسئولان ریاست امور زنان تخار نیز مشکلات جوانان را تأیید کرده، می‌گویند که طویانه‌های گزاف پس از عروسی کشیده‌گی‌های خانواده‌گی را نیز بوجود می‌آورد.

گوهرشاد باور، رئیس امور زنان تخار در زمینه گفت: "واقعاً که گرفتن مهریه بلند به یک معضل جدی مبدل شده است و ما همواره در این راستا به مردم آگاهی دادیم که از عرف و عنعنات ناپسند جلوگیری کنند، اما هنوز هم این مشکل وجود دارد."

باید یاد آور شد، که در حال حاضر در ولایت تخار مهریه‌ها کم از کم ۵۰۰ هزار افغانی است که با مصارف دیگر، هزینه یک عروسی تا یک میلیون افغانی می‌رسد.

XS
SM
MD
LG