لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۷

افزایش موارد مثبت کووید۱۹ و گرم شدن بازار فروش دوا در شهر کابل


وزارت صحت از ثبت ۷۵۸ مورد تازه ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر می‌دهد.

با ثبت این مورد‌های تازه شمار مورد‌های مثبت ویروس کرونا در افغانستان به بیش از ۱۷ هزار رسیده است.

این در حالی‌است که شماری از دواخانه های شهر کابل از پر رنگ شدن کار و بار ‌شان سخن می‌زنند و می‌گویند تقاضای بیشتر باعث شده بهای دارو‌ها افزایش یابد.

شمار زیادی عمده و پرچون فروشی‌های دوا در محوطه هوتل پروان که در منطقه خیرخانه شهر کابل وجود دارد. گفته‌ می‌شود کسانی که بیشتر به اینجا می‌آیند علایم ویروس کرونا دارند و بخاطر خرید دارو‌هایی که به ویروس کرونا مفید خوانده می‌شوند؛ به اینجا می‌آیند.

روح‌الله باشنده شهر کابل است. او با خیلی آشفتگی به هر دواخانه سر می‌زند و می‌خواهد شربت سرفه خریداری کند.

او به رادیو آزادی گفت: "در خانه مریض داریم سرفه می‌کند، تب دارد و جان درد است به همین دلیل برایش دوا می‌گیریم. می‌ترسیم که کرونا نباشد."

وسیم باشنده‌ی دیگر شهر کابل‌ است. ترس از ویروس کرونا او را وادار کرده‌ تا به خرید دارو‌ به اینجا بیاید.

او به رادیو آزادی گفت: "بخاطر خریدن زینگ، ویتامین دی و ویتامین‌ای آمدیم بخاطر تقویه وجود که مقاومت بدن را بلند می‌برد چون در این اواخر کرونا زیاد شده‌است."

شماری از دارو فروشان نیز از بازار گرم فروش دارو صحبت می‌کنند آنان می‌گویند روزانه شمار زیادی به هدف خرید دارو نزد آنان می‌آیند.

محمد قاسم یک تن از دارو فروشان شهر کابل و رئیس انجمن دواخانه‌های اتحادیه خدمات دوایی افغانستان در این باره به رادیو آزادی گفت: "تقریباً پس از ماه رمضان و به خصوص پس از عید مصاب شدگان زیاد شده‌اند. مصرف دوا زیاد شده‌است به ما از همین مصرف دوا معلوم می‌شود دوا‌هایی که به کرونا مصرف می‌شود به خصوص ایزوترومایزین یک تعداد دیگر دوا ها مانند پاراستامول؛ این دارو‌ها تقریباً حتی در مارکیت ما رو به خلاصی است."

آرشیف
آرشیف

او گفت به دلیل این‌که روزانه شمار زیادی به خرید دارو می‌آیند از این سبب بهای دارو‌ها در مقایسه با هفته‌های پیش افزایش یافته‌است.

به گفتۀ او از بیشتر کسانی که به دواخانه‌ها می‌آیند و از بیماران‌شان حکایت می‌کنند، اعضای خانواده‌های‌شان علایم بیماری کووید‌۱۹ را دارند.

این در حالی است که در یک شبانه روز گذشته ۷۵۸ مورد تازه بیماران کووید۱۹ شناسایی شده‌ که با ثبت این مورد‌های تازه شمار مجموعی مورد‌های مثبت ویروس کرونا به ۱۷ هزار ۲۶۷ در افغانستان رسیده است.

گزارش: مهناز نوری

XS
SM
MD
LG