لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

وزارت صحت نتیجه تجزیه لابراتواری دوای حکیم الکوزی را اعلام کرد


حکیم الکوزی کسی که ادعا دارد واکسین بیماری ویروس کرونا را ساخته است.
حکیم الکوزی کسی که ادعا دارد واکسین بیماری ویروس کرونا را ساخته است.

وزارت صحت عامه سر انجام پس از چهار روز جزئیاتی اندکی در بارۀ دارویی که حکیم الکوزی به بیماران کوید-۱۹ می‌داد، ارائه کرد.

وحید مجروح معین این وزارت می‌گوید یافته‌های آنان نشان می‌دهند که ترکیب بیشتر داروی ساخته شده توسط حکیم الکوزی شامل مواد مخدر است.

وحید مجروح معاون وزارت صحت عامه می‌گوید به هر دارو با گذر از مراحل ویژه و پس از آزمایش روی حیوانات اجازه تولید داده می‌شود.

او در نشست خبری روز چهارشنبه در کابل گفت: محصولی را که آقای حکیم الکوزی به عنوان واکسین تولید می‌کند آن را مورد تحلیل و تجزیه قرار دادیم و محصول آن مشخص شده اکثریت آن مواد مخدر است مانند مورفین و تریاک و تعدادی از گیاهان طبیعی مانند شوید و زیره است."

وحید مجروح معین وزارت صحت عامه افغانستان
وحید مجروح معین وزارت صحت عامه افغانستان

آقای مجروح می‌گوید حکیم الکوزی و همراهان شان باید به توصیه‌های کمیته ساینس وزارت صحت عامه گوش دهند و به آن عمل کنند.

در همین حال سردار محمد همدرد رئیس بنیاد افغان مبارزه با ویروس کرونا این ادعای معیین وزارت صحت را رد می‌کند و می‌گوید این دارو هیچ گونه عارضه جانبی ندارد و تاکنون ۹۳ هزار تن با استعمال این دارو صحت‌مند شده‌اند.

او گفت: "هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد و کیفیتی دارد که پس از استفادۀ آن در حدود بیست دقیقه تا یک ساعت تمامی علایم ویروس کرونا در بیمار از بین می‌رود."

این در حالی است که از چند روز به این‌سو شماری زیادی ادعا کرده‌اند که با استفاده از داروی تهیه شده توسط حکیم الکوزی صحت‌مند شده‌اند؛ دارویی که وزارت صحت آن را آسیب‌رسان دانسته و توصیه به عدم استفاده آن می‌کند.

هشدار همکاران حکیم الکوزی به وزارت صحت عامه
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:11 0:00

حکیم الکوزی باشندۀ کندهار است. او خودش را طبیب یونانی معرفی می‌کند. نام این طبیب پس از آن زبان زد مردم شد که با دادن سه قطر واکسین خود ساخته اش در نیم پیاله آب گرم به بیماران شماری از آنان ادعا کردند که صحت‌یاب شده اند. اما به تاز‌گی وزارت صحت تشخیص داده است که در این دارو بیشتر موادمخدر به کار رفته است – ادعایی که از سوی هم‌پیمانان حکیم الکوزی رد شده اند.

با این حال گفتنی است که تاکنون هیچ کشوری در جهان به ساختن واکسین ویروس کرونا دست نیافته است.

XS
SM
MD
LG