لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۸

نصف کودکان جهان به استفاده کننده‌گان غیرمستقیم تنباکو مبدل شده اند


آرشیف
آرشیف

سازمان صحی جهان می‌گوید، نصف کودکان جهان به استفاده کننده‌گان غیرمستقیم تنباکو مبدل شده اند.

صابر در شهر نو کابل جوس می‌فروشد و روزانه در کنار تنفس دود سگرت عابرین جاده، دود مواد مخدری را نیز تنفس می‌کند که معتادین مواد مخدر در محوطه پارک شهر نو از آن استفاده می‌کنند.

صابر روزهای مسافری‌اش را به یاد می‌آورد که نو جوان بود و با کشیدن یک نخ سگرت زنده‌گی‌اش تغییر کرد و از چشم خانواده و دوستانش افتاد.

او می‌گوید: "هنگام مسافری در ایران معتاد شدم. اول از سگرت شروع کردم، بعد به تریاک و پودر و سایر مواد مخدر رو آوردم. هنگامی که عملی بودم، کار کرده نمی‌توانستم و همه از من نفرت داشتند و دوری می‌کردند."

آرشیف
آرشیف

بر بنیاد گزارش تازه سازمان صحی جهان که به مناسب هفته مبارزه با تنباکو نشر شد، سالانه هشت میلیون تن در جهان به دلیل استفاده از تنباکو می‌میرند و به دلیل افزایش استفاده تنباکو، میزان تجارت آن نیز در جهان به یک تریلیون دالر رسیده است.

به اساس یافته‌های سازمان صحی جهان، به دلیل استفاده تنباکو در مکان‌های عمومی، نصف کودکان جهان به استفاده کننده‌گان دست دوم تنباکو مبدل شده اند.

داکتر بشیر احمد متخصص بیماری‌های تنفسی می‌گوید، کم کردن استفاده از تنباکو دردی را دوا نمی‌کند، بلکه افرادی که از تنباکو استفاده می‌کنند، می‌توانند با ترک تدریجی آن کاملاً صحت‌یاب شوند.

او می‌گوید: "عملی تنباکو همانند بیماری شکر است. وقتی پرهیز کند صحتمند است و وقتی پرهیزش را ترک کرد دوباره بیمار است. راه بهتر برای آنان این است که مصرف تنباکو را به تدریج کمتر سازند، این روش برای افرادی بهتر است که مدت زیاد می‌شود که سگرت می‌کشند، چون ترک آن به یک باره‌گی برای‌شان مشکل است و وقتی برای شان بی‌خوابی، درد چشم و تشویش پیدا می‌شود، می‌توانند آن را با استفاده ادویه تداوی کنند."

آرشیف
آرشیف

ارزیابی‌های وزارت صحت عامه افغانستان در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که حدود ۲۵ فیصد افغان‌ها به طریقه‌های مختلف از تنباکو استفاده می‌کنند.

داکتر سید حبیب اروال رئیس بیماری‌های غیرساری وزارت صحت عامه می‌گوید: "استفاده از سگرت الکترونیک نیز در این اواخر بیشتر شده و استفاده کننده‌گان آن که جوانان اند، خلاف واقعیت‌ها به این باور اند که این سگرت در مقایسه به سگرت ساخته شده از تنباکو زیان کمتر دارد."

او می‌افزاید: "در ساخت سگرت الکترونیکی هشتاد درصد نیکوتین استعمال می‌شود، که می‌تواند به‌شکل گاز و یا به شکل مایع باشد. به این دلیل به آن سگرت برقی می‌گویند که در آن از یک نوع بتری استفاده صورت می‌گیرد. استفاده از سگرت الکترونیکی به اندازه سگرت‌های عادی و یا تنباکو زیان دارد."

در کنار سگرت و نسوار، استفاده تنباکو در قیلون و چلم نیز در افغانستان مروج است.

در سال‌های اخیر با ایجاد قیلون‌خانه‌ها در شهرهای بزرگ افغانستان، تعداد زیادی از جوانان برای سرگرمی به این قیلون‌خانه‌ها رفته و در آنجا از روی تفریح تنباکو دود می‌کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:24 0:00
لینک مستقیم


گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG