لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

ملل متحد در پیشبرد تلاش‌های صلح افغانستان همکاری می‌کند


ساختمان مقر سازمان ملل متحد در نیویارک
ساختمان مقر سازمان ملل متحد در نیویارک

یک عضو بورد مشورتی منشی عمومی سازمان ملل متحد برای میانجی‌­گری می‌گوید که در نشست این بورد به روز جمعه در بارۀ افغانستان نیز بحث شد.

سیما سمر دیشب به رادیو آزادی گفت، در نشست بوردی که از راه دُور برگزار شد از آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد خواستار نقش این سازمان در پروسۀ صلح افغانستان شد.

به گفتۀ بانو سمر، در مقابل آقای گوترش گفت که سازمان ملل در پیشبرد تلاش‌های صلح افغانستان همکاری می‌کند: "از وی خواهش کردم که سازمان ملل متحد در رابطه به صلح در افغانستان فعال­تر عمل کند. حقوق زنان و حقوق بشر در جریان مذاکره با طالبان نباید مورد معامله قرار بگیرد. سرمنشی سازمان ملل متحد گفت که در زمینۀ آوردن صلح در افغانستان خوشبین است به خصوص حالا که روند رهایی زندانیان میان حکومت افغانستان و طالبان سرعت یافته سازمان ملل متحد حاضر است که در این راستا همکاری کند."

بورد مشورتی منشی عمومی سازمان ملل متحد برای میانجی‌­گری، ۱۸ عضو دارد.

سیما سمر رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و فعلاً وزیر دولت در امور حقوق بشر در این کشور، در سال ۲۰۱۹ به عنوان عضو این بورد گماشته شد.

سیما سمر وزیر دولت در امور حقوق بشر و عضو بورد منشی عمومی سازمان ملل متحد برای میانجی‌گری
سیما سمر وزیر دولت در امور حقوق بشر و عضو بورد منشی عمومی سازمان ملل متحد برای میانجی‌گری

بانو سمر می‌گوید که سازمان ملل می‌تواند نقش اساسی را در روند صلح افغانستان ایفا کند: "من فکر می‌کنم که ملل متحد هنوز هم یک اعتبار بین مردم افغانستان دارد. یعنی می‌تواند به خصوص که ملل متحد به اصطلاح وارث حقوق بشر است نقش بسیار اساسی و بنیادی ایفا کند."

وی اما نگفت که سازمان ملل متحد چه نقش را در صلح افغانستان می‌تواند بازی کند.

آقای گوترش در ۳۰ ماه اپریل گفته بود که سازمان ملل تلاش‌ها را آغاز کرده تا آتش‌بس میان حکومت افغانستان و طالبان برقرار شود.

او پیش از آن در بیست و سوم ماه مارچ خواهان آتش‌بس در کشورهای جنگ‌زده به‌ شمول افغانستان شده بود.

آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

منشی عمومی سازمان ملل متحد در ماه اپریل گفته بود که پیشنهاد این سازمان در بارۀ آتش‌بس جهانی را شانزده گروۀ مسلح غیرحکومتی پذیرفته و به آتش‌بس توافق نشان داده اند اما طالبان شامل این گروه نبودند.

طالبان دو هفته پیش آتش‌بس سه روزه را به مناسبت عید رمضان اعلام کرده بودند.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی اندکی پس از این اعلام طالبان، به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان دستور داد که آتش‌بس را رعایت کنند.

با وصف پایانِ زمان آتش‌بس موقت، طالبان به گونۀ رسمی از آغاز حمله‌های‌شان بر نیروهای افغان سخن نگفته اند، اما در روز‌های اخیر جنگجویان این گروه در چندین ولایت بر نیروهای افغان حمله کرده اند.

XS
SM
MD
LG