لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۰

زنان سرپل در فصل درو گندم، کنار مردان ایستاده اند


زنان سرپل در فصل درو کردن گندم، در زیر آفتاب سوزان دوشادوش مردان ایستاده اند.
زنان سرپل در فصل درو کردن گندم، در زیر آفتاب سوزان دوشادوش مردان ایستاده اند.

این روزها در ولایت سرپل در شمال افغانستان فصل برداشت محصول گندم است. اگرچه برداشت محصول گندم کار مردانه دانسته می‌شود، اما در سرپل زنان هم در کنار مردان کار می‌کنند. به ویژه درو کردن گندم با دست در زیر آفتاب سوزان کار دشواری است که شماری از زنان هم مشغول چنین کاری هستند.

درو کردن گندم در زیر آفتاب سوزان در سرپل برای هر کسی کار سنگینی است. به‌ویژه برای زنان. آنها هم به امور منزل رسیدگی می‌کنند و هم در کشتزارها در کنار مردان کار می‌کنند.

شاکره بانوی ۳۵ساله از روستای میرملک ولسوالی گوسفندی یکی از این بانوان است که با ابتداییترین وسایل گندم درو می‌کند.

شاکره بانوی ۳۵ساله از روستای میرملک ولسوالی گوسفندی که با ابتداییترین وسایل گندم درو می‌کند.
شاکره بانوی ۳۵ساله از روستای میرملک ولسوالی گوسفندی که با ابتداییترین وسایل گندم درو می‌کند.

او می‌گوید: "ما تراکتور و ماشین برای گندم دروی نداریم. دولت به ما کمک نکرده. ما در کنار مردها در این هوای گرم گندم درو می‌کنیم و خوشه می‌چینیم."

به گفته این بانوی سرپلی، گندم و جو در این ولایت هنوز مانند پنجاه سال پیش درو می‌شود.

او می‌افزاید: "سرپل ما هنوز هم در بخش زراعت رشد نکرده. ما نسبت به دیگر ولایات افغانستان بسیار پسمانده هستیم. مثل قدیم هنوز هم توسط گاو و الاغ گندم را میده می‌کنیم. دست ما مردم تهیدستان کوتاه است و در فقر زندگی می‌کنیم."

فصل درو گندم در ولایت سرپل
فصل درو گندم در ولایت سرپل

محمدسلیم رنجبر، رئیس اداره زراعت سرپل می‌گوید که این اداره پارسال ۸ دستگاه تراکتور و ۶ دستگاه ماشین گندم‌پاکی به کشاورزان کمک کرد.

او می‌افزاید: "ما ۸ عراده تراکتور جدیدی که سال گذشته آورده بودیم، برای دهقانان و زارعین سرپل توزیع کردیم. ۶ عراده ماشین گندم‌پاکی (تریشر) کمک کردیم. اما کافی نبود. بازهم تا حدی مشکلات زارعین سرپل مرفوع خواهد شد."

حالا در سرپل رنگ گندم به زردی گراییده و فصل درو و برداشت محصول فرا رسیده است.

شماری از دهقانان به دلیل بارندگی به موقع، امسال نسبت به افزایش محصول خود خوشبین هستند. حالا برای برداشت محصول فراوان زن و مرد مشغول شده اند.

XS
SM
MD
LG