لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

وزارت دولت در امور صلح: امریکا نقش تأثیر گذار در پیشرفت روند صلح دارد


آرشیف، مذاکرات هیئت امریکایی با نماینده های گروه طالبان مسلح در دوحه پایتخت قطر.
آرشیف، مذاکرات هیئت امریکایی با نماینده های گروه طالبان مسلح در دوحه پایتخت قطر.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان برای زمینه‌سازی آغاز گفت‌وگوهای صلح میان افغان‌ها دور تازه سفرش را به قطر، افغانستان و پاکستان آغاز کرده است.

وزارت خارجه امریکا دیشب با پخش اعلامیه‌ای گفت که آقای خلیل‌زاد دیدگاهش را در مورد رهایی زندانیان، اجرای کامل توافق‌نامه صلح و کاهش خشونت‌ها با تمام طرف‌ها در میان خواهد گذاشت.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان در مورد این سفر آقای خلیل‌زاد گفت که امریکا در روند صلح این کشور نقش بسیار مهم دارد: "رهبری و مالکیت روند صلح افغانستان به دست حکومت و مردم این کشور است. ایفای نقش صادقانه کشورهای جهان و منطقه در این بخش مهم است. ایالات متحده امریکا یکی از همکاران عمده این پروسه است و می‌تواند بر چگونگی و پیشرفت این روند تاثیرگذار باشد."

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان
ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان

به گفته خانم انوری، علاوه بر امریکا، کشورهای دیگر جهان و منطقه می‌توانند روند صلح افغانستان را به موفقیت برسانند.

در اعلامیه وزارت خارجه امریکا در مورد سفر زلمی خلیل‌زاد نوشته شده که او اعلامیه مشترک ایالات متحده و افغانستان را نیز با مقام‌های افغان ارزیابی خواهد کرد.

تا حالا تاریخ آغاز گفت‌وگوهای میان افغان‌ها مشخص نشده، اما حکومت افغانستان و گروه طالبان گفته‌اند که به روند رهایی زندانیان که پیش‌شرط در این زمینه شمرده می‌شود، ادامه می‌دهند.

آقای خلیل‌زاد نیز پیش از این در سفرش به افغانستان و منطقه بر کاهش خشونت‌ها و آغاز هرچه زودتر گفت‌وگوهای میان افغان‌ها تأکید کرده بود.

در همین حال اسحاق گیلانی، فعال سیاسی به این باور است که ممکن است آقای خلیل‌زاد بتواند راه ناهموار برای آغاز مذاکرات میان افغان‌ها را هموار کند: "توافق‌نامه تا حالا میان داکتر غنی و داکتر عبدالله به گونه کامل تطبیق نشده. کابینه تکمیل نیست. روند صلح بی‌سرنوشت است. هیئت گفت‌وگو کننده با طالبان نیز تا حالا طوری که لازم است، ایجاد نشده. من امیدوار هستم که آقای خلیل‌زاد این روند را سرعت بخشد."

زلمی خلیل‌زاد در حالی دور تازه سفرش به دوحه، کابل و اسلام‌آباد را آغاز می‌کند که امیدواری‌ها برای آغاز مذاکرات میان حکومت و طالبان افزایش یافته است.

طالبان در سه روز عید سعید فطر اعلام آتش‌بس کردند و محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز دستور داد که دو هزار زندانی طالبان آزاد شوند.

تا حالا حکومت هزاران زندانی طالبان را آزاد کرده و این گروه نیز صدها زندانی حکومتی را از بند آزاد کرده است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفته که به تازگی در ولایت‌های فراه و نیمروز ۳۸ زندانی حکومتی رها شده‌اند.

XS
SM
MD
LG