لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۳:۵۹

‎ گروه داعش یک تهدید در‌ حال افزایش در افغانستان یا گروه سرکوب‌شده؟


آرشیف
آرشیف

هرچند حکومت افغانستان بارها از سرکوب، ضعیف شدن و ازبین رفتن گروه داعش در افغانستان سخن گفته است، اما این گروه در یک ماه اخیر کم‌ازکم مسئولیت "سه حمله قابل توجه" را در کابل و ننگرهار بر عهده گرفته است.
یک منبع آگاه امنیتی که به علت حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامی ازش گرفته شود، به رادیو آزادی تایید کرد که این گروه در یک ماه گذشته حمله‌ها بر یک مراسم جنازه در ننگرهار، شفاخانه صد بستر ملی و مسجد وزیرمحمد اکبرخان را انجام داده اند.
مسئولیت این حمله‌ها را نیز داعش پذیرفته است.
این منبع می‌گوید حمله‌ای که برشفاخانه صد بسترملی در‌ منطقه دشت برچی کابل انجام شد و در آن زنان و کودکان قربانی شدند، تنها کار گروه دولت اسلامی یا داعش نبود بلکه گروه‌هایی مانند شبکه حقانی، لشکرطیبه و دیگر گروه‌ها نیز در آن دخیل بودند که به‌گفته وی درمورد بررسی‌ها جریان دارند، حمله اخیر این گروه روز سه شنبه هفته گذشته بر مسجد جامع وزیرمحمد اکبرخان انجام شد که در نتیجه آن محمد ایاز نیازی خطیب این مسجد کشته شد.

مولوی ایاز نیازی خطیب مسجد وزیر محمد اکبر خان کشته شد
وزارت داخله افغانستان می‌گوید، هرچند دراین اواخر اقدامات را به‌هدف سرکوب این گروه انجام شده است اما تاکید می‌کند که دراین قسمت باید اجماع جهانی به‌میان آید.
طارق آرین سخنگوی این وزارت روز شنبه دراین مورد به رادیوآزادی گفت: "هرچند ما تلاش می‌کنیم که این گروه را بیشتر سرکوب کنیم و افراد شان را به سطح رهبری بازداشت کنیم؛ اما مهم این‌ است که برای سرکوب این گروه باید یک اجماع بین‌المللی به‌میان آید به‌خاطری‌که این گروه نه‌تنها برای افغانستان، بلکه برای کشورهای منطقه و جهان یک تهدید بزرگ است."

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله
طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله

‎آقای آرین می‌گوید گروه دولت اسلامی یا داعش به‌همکاری دیگر گروه‌های تروریستی در ولایات مختلف کشور فعالیت می‌کند.
‎این درحالی‌ست که سازمان ملل‌متحد نیز در آخرین گزارش خود از همکاری شبکه حقانی با گروه داعش خبرداده بود و افزوده بود که شبکه حقانی برای انجام حملات برای گروه داعش د رکابل زمینه‌سازی کرده است.
برخی از کارشناسان به این باورند که این گروه جانشین طالبان خواهد شد.
یاسراحمدزی رئیس انستیتوت صلح افغانستان در واشنگتن که در مورد این گروه تحقیق می‌کند می‌گوید که احتمال دارد در آینده بسیاری از طالبان با این گروه یک‌جا شوند.
آقای احمدزی افزود: "اگر طالبان به‌شکل سیاسی می‌آیند و با حکومت افغانستان یکجا می‌شوند گمان می‌شود که گروهی که بنام حزب ولایت یاد می‌شود و برخلاف توافق‌نامه میان آنها و طالبان است با گروه داعش یک‌جا شود. از سوی دیگر استخبارات منطقه به‌گونه خاص استخبارات پاکستان با توافق طالبان با امریکا آن‌ها را از‌ دست داد حالا می‌خواهد یک حلقه قوی دیگررا مانند داعش برای تامین منافع خود در افغانستان و دیگر کشورها ایجاد کند."
آقای احمدزی می‌گوید که گروه داعش یک گروه تهدید‌کننده برای افغانستان است و سرکوب آن کارآسان نیست.
به گفته وی، این گروه روزبه‌روز تقویت شده و جنگجویان را در شهرها جلب‌وجذب می‌کند.
انستیتوت صلح امریکا در اول جون، در یک گزارش خود گفته بود که گروه داعش در کابل به شدت سربازگیری می‌کنند، و به یک خطر بزرگ مبدل شدنی است.
اما پیش از این ۳۰ عضو این گروه در ولایت ننگرهار با خانواده هایشان به حکومت افغانستان تسلیم شده اند، که هنوز هم سرنوشت شان معلوم نیست.
به‌همین گونه به‌شمول کابل و کنر و شماری از ولایات دیگر اعضای مهم این گروه از سوی نیروهای امنیتی کشته و یا بازداشت شده اند، که از این جمله یکی هم اسلم فاروقی رئیس بخش خراسان این گروه است که در حال حاضر در بند حکومت افغانستان قرار دارد.

XS
SM
MD
LG