لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

سفیر افغانستان در ایران: در 'رویداد آتش‌سوزی در یزد' ۳ مهاجر کشته شده اند


سفیر افغانستان در ایران گفته است که در رویداد آتش‌سوزی موتر حامل مهاجران افغان در ایران ۳ مهاجر کشته شده اند
سفیر افغانستان در ایران گفته است که در رویداد آتش‌سوزی موتر حامل مهاجران افغان در ایران ۳ مهاجر کشته شده اند

سفارت افغانستان در ایران می‌گوید که در رویداد آتش‌سوزی موتر حامل مهاجران افغان در شهر یزد ایران سه مهاجر کشته شده اند.

در یک ویدیو مهاجر افغانی که از رویداد آتش‌سوزی موترحاملش در شهر یزد ایران زنده مانده و از عابران آب می‌خواهد.

این داستان ویدیویی است که از روز جمعه به‌این‌سو در شبکه‌های اجتماعی به ویژه در صفحه توییتر پخش شده و هزاران بیننده داشته است.

عبدالغفورلیوال سفیر افغانستان در تهران که برای بررسی این رویداد به شهر یزد رفته می‌گوید که در این رویداد ۳ افغان کشته شده، ۵ تن زخمی شده اند و شماری هم نجات یافته اند.

به گفته آقای لیوال راننده موتر به‌دستور توقف نیروهای امنیتی توجه نکرده و نیروهای امنیتی تایرهای موتر را هدف قرار داده است.

او در در پیام که به رسانه‌ها فرستاده گفته است که بررسی این رویداد در شهر یزد ایران ادامه دارد.

آقای لیوال افزوده است: "ما دراین مورد با والی یزد گفتگو کردیم. متاسفانه دراین موتر قاچاقچیان در حال انتقال دادن شماری از هموطنان بودند. پولیس از موتر می‌خواهد که توفق کند اما راننده موتر را متوقف نمی‌کند. بالای موتر تیراندازی می‌شود، تایرهای موتر آتش می‌گیرد، در نتیجه سه افغان کشته و شماری هم زخمی می‌شوند."

عبدالغفورلیوال سفیر افغانستان در تهران در حال دیدارِ یکی از مهاجران افغان که در رویداد آتش‌گرفتن موتر در یزد سوخته است
عبدالغفورلیوال سفیر افغانستان در تهران در حال دیدارِ یکی از مهاجران افغان که در رویداد آتش‌گرفتن موتر در یزد سوخته است

آقای لیوال تاکید می‌کند که این رویداد به‌گونه همه‌جانبه بررسی می‌شود و نتایج آن را با وزارت خارجه افغانستان در میان خواهد گذاشت.

درهمین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، این بار نخست نیست که ایران در برابر مهاجران افغان از خشونت کار می‌گیرد.

شهرزاد اکبر رئیس این کمیسیون روز شنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان هنوز نتایج بررسی‌ها در مورد انداختن کارجویان افغان به رودخانه هریرود از سوی مرزبانان ایرانی را نیز همگانی نکرده است.

شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

بانو اکبر تاکید می‌کند که حادثه شهر یزد باید به‌گونه جدی بررسی و نتایج این رویداد و حوادث پیشین باید با مردم در میان گذاشته شود.

او می‌افزاید: "می‌دانیم که بررسی‌های حکومت افغانستان و ایران ادامه دارد. نتایج تحقیقات باید برا مردم شریک شود. کمیسیون حقوق بشر نیز دراین مورد بررسی کرده است اما دسترسی ما به منابع کمتر است. علنی شدن نتایج بررسی‌ها بسیار مهم است تا عاملین این حوادث مجازات شوند. رویداد شهر یزد که شماری از مسافران در آن سوخته اند، نیاز به بررسی‌های جدی دارد."

ماه گذشته شماری از افغان‌ها که برای کاریابی عازم ایران بودند در مرز میان دو کشور مورد لت‌و‌کوب مرزبانان ایرانی قرار گرفتند و حتی مجبور شدند خود را به هریرود بیاندازند.

پس از بررسی‌ها معلوم شد که درآن رویداد نیز ۱۲ افغان کشته شدند،۱۷ تن تا اکنون ناپدید هستند و ۱۷ تن دیگر نجات یافتند.

این رویداد اعتراض‌های گسترده را در افغانستان و انتقاد‌های جدی را در سطح جهان در برابر ایران در پی‌داشت.

حالا گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که بررسی‌ها در مورد این رویداد پایان یافته و نتایج آن به‌منظور مجازات کردن عاملان آن به وزارت خارجه ایران سپرده شده است.

XS
SM
MD
LG