لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۰

ترمپ به نیروهای گارد ملی دستور داده است تا واشنگتن را ترک کنند


دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

جسد جورج فلوید مرد سیاهپوست امریکایی که مرگ وی تظاهرات گسترده و خشونت‌آمیزی را در امریکا باعث شده است، برای مراسم به خاک سپاری به تکزاس رسیده و قرار است فردا به خاک سپرده شود.

ده‌ها تن از نیروهای گارد ملی امریکا که از کرولاینای جنوبی در واشنگتن به وظیفه گماشته شده بودند، دیروز آغاز به خروج از این شهر کردند. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در صفحه توییترش نوشت "دستور خروج نیروهای گارد ملی از واشنگتن را داده است".

این نیروها سوار بس‌ها شده به میدان هوایی منتقل گردیده و راهی سوت کرولانیا شدند.

بعد از آنکه کشته شدن جورج فلوید یک مرد سیاهپوست منتج به تظاهرات وسیع و خشونت‌آمیز در نقاط مختلف امریکا شد رئیس جمهور ترمپ گارد ملی را در واشنگتن مستقر کرده و از آنها خواست بر جاده‌های واشنگتن نفوذ داشته باشند.

د پولیسو له‌خوا د جورج فلوید وژل کېدل
د پولیسو له‌خوا د جورج فلوید وژل کېدل

شاروال واشنگتن هفته گذشته بعد از آنکه تظاهرات شکل مسالمت آمیز به خود گرفت از ترمپ خواست گارد ملی را از واشنگتن خارج کند.

خروج گارد ملی امریکا از واشنگتن در حالی صورت می‌گیرد که رئیس پولیس شهر یوستن گفته است، جسد جورج فلوید برای مراسم به خاک سپاری به تکزاس رسیده است. آرت اسیویدو رئیس پولیس یوستن دیشب در صفحه توییترش نوشته بود، خانواده فلوید نیز به این شهر رسیده است.

قرار است جسد فلوید امروز برای شش ساعت برای ادای احترام مردم گذاشته شود و فردا در منطقه پرل‌لند در کنار مقبره مادرش به‌خاک سپرده شود.

فلوید به تاریخ ۲۵ می زمانی در شهر مینیاپولیس جان داد که یک افسر پولیس در جریان توقیف زانویش را برای چندین دقیقه بر گردن فلوید گذاشته بود. فلوید زاری می‌کرد که نفس کشیده نمی‌تواند و بعد از چند دقیقه جان داد. تصاویر ویدیویی برداشته شده توسط مردم در محل به زودی نشر وسیع یافته و تظاهرات خشونت‌آمیز را در امریکا باعث شد. مرگ فلوید به تظاهرات وسیع در نقاط دیگر جهان به‌شمول لندن، پاریس و بروکسل هم منتج شد. این حادثه همچنان منتج به توجه جدی به نحوه برخورد پولیس با سیاهپوستان امریکا و بلند کردن صداها علیه تبعیض موجود برضد سیاهپوستان در نهادهای امریکایی شد.

قبل از این چندین مراسم بزرگداشت از فلوید در مینیاپولیس، ریفورد و کرولاینای شمالی برگزار شده بود.

په واشنګټن دي سي کې د جورج فلوید د وژل کېدو په اعتراض مظاهره
په واشنګټن دي سي کې د جورج فلوید د وژل کېدو په اعتراض مظاهره

فلوید در یوستن بزرگ شده و یک فوتبالر شناخته شده در تیم لیسه‌اش بود. او چند سال پیش برای یافتن کار به مینیاپولیس سفر کرد.

چهار پولیس که در گرفتاری مرگبار فلوید دست داشتند از کار اخراج شدند. افسریکه زانویش را بر گردن فلوید گذاشته و باعث مرگ وی شد به قتل و دیگر جرایم متهم شده و سه افسر دیگر به شراکت دراین جرم متهم شده اند.

XS
SM
MD
LG