لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۴

وحید مجروح: دلیل کاهش آزمایش ویروس کرونا تقلیل رقم بیماران کووید۱۹ نیست


لابراتوار شفاخانه افغان جاپان در کابل
لابراتوار شفاخانه افغان جاپان در کابل

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که انجام آزمایش ویروس کرونا در این کشور کاهش یافته است.

وحید مجروح معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه افغانستان در جریان یک نشست خبری در پاسخ به یک پرسش خبرنگار رادیو آزادی گفت که ظرفیت آزمایش ویروس کرونا در این کشور کاهش نیافته است اما او تأیید کرد که انجام آزمایش کرونا در روز های اخیر کاهش یافته است.

او دلیل کاهش در انجام آزمایش ویروس کرونا را این‌گونه توضیح داد: "در یک تعداد ولایات وی تی ام یا ابزاری که توسط آن نمونه انتقال می‌شود با کمبود مواجه شده ایم به دلیل مصرف بسیار بالا در ولایات. شیوع ویروس کرونا به دلیل بی پروایی مردم همه را غافل گیر کرد. ابتلای یک تعداد زیاد کارمندان در لابراتوار مرکزی و برخی ولایات مشکلی دیگری است. عامل دیگر این است که تنها تیست برای ما مبنا نیست. ما در شفاخانه های کووید۱۹ خود تلاش داریم که تشخیص کلینیکی را اولویت دهیم و بر اساس آن مریض را زیر مراقبت بگیریم."

آقای مجروح می‌گوید که تا حال بیش از هشت‌صد کارکن صحی در سرتاسر افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده اند. اما او در باره آمار جان باختگان در این بخش جزئیات نداد.

در یک شبانه روز گذشته از میان ۱،۲۲۵ نمونه ۵۴۲ مورد مثبت تشخیص شده است. از این میان ۱۵ تن جان باخته و ۴۸۰ تن دیگر صحت‌یاب شده اند.

با این حال رقم مبتلایان در افغانستان به مرز نزدیک به ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن رسید. از این میان ۳۸۴ تن جان باخته و بیش از ۲۶۰۰ تن بهبود یافته اند.

وحید مجروح معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه
وحید مجروح معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه

وحید مجروح معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه می‌گوید که ارقام واقعی مبتلایان ویروس کرونا در افغانستان به مراتب بیشتر از چیزیست که تا حال آزمایش شده است.

او گفت. حدود ۸۵ درصد مبتلایان ویروس کرونا در این کشور اعراض و علایم جدی ندارند و خطر سرایت ویروس از این افراد به دیگران خیلی بلند است: "آماری را که به عنوان واقعات مثبت اعلام می‌کنیم مطمین هستیم که آمار واقعی به مراتب بیشتر است. یک عامل این است که تا ۸۵ درصد مبتلایان علایم جدی ندارند و به شفاخانه های کووید ۱۹ مراجعه نمی‌کنند اما می‌توانند افراد دیگر را آلوده کنند."

از شیوع ویروس کرونا در افغانستان تا حال چهار ماه سپری شده است. هر چند آمار مبتلایان در بسیاری از کشورها در حال کاهش است اما به گفته مقام‌های افغان اوج شیوع این ویروس تازه در افغانستان فرا رسیده است.

پیش از این امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان گفته است که ممکن در اوایل ماه اگست سیر نزولی مبتلایان ویروس کرونا در این کشور آٰغاز شود. او برای کنترول وضعیت از مردم خواهان همکاری شده بود.

XS
SM
MD
LG