لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

توزیع داروی حکیم الکوزی متوقف و او به نهادهای عدلی معرفی می‌شود


حکیم الکوزی
حکیم الکوزی

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید با ارسال مکتوبی از وزارت امور داخله خواسته است توزیع دارو از سوی حکیم الکوزی را متوقف و او را به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کند.

احمد جواد عثمانی سرپرست وزیر صحت عامه، در نشست خبری امروز همچنان گفت که با شش شرکت تولید اکسیجن توافق‌نامه امضا کرده اند تا به نیازمندی بیماران کرونا به اکسیجن، رسیدگی شود.

بنیاد حکیم الکوزایی می‌گوید کار خود را تا یک‌شنبه هفته آینده متوقف خواهد کرد.

وزارت صحت عامه می‌گوید حکیم الکوزی را به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می‌کند.

‎احمد جواد عثمانی سرپرست این وزارت به روز چهارشنبه(۲۱ جوزا) در نشست خبری گفت که آنان با همکاری متخصصان سازمان صحی جهان پس از بررسی‌ها دریافتند که داروی خودساخته حکیم الکوزی برای درمان بیماران کرونا از چندین گونه مواد مخدرساخته است.

‎احمد جواد عثمانی سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان
‎احمد جواد عثمانی سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان

‎آقای عثمانی افزود: "ما داروی این حکیم را بررسی کردیم و در نهایت در آزمایشگاه معلوم شد که دراین ترکیب ۹ نوع مواد نشه‌آور و تسکین‌دهنده در ترکیب آن وجود دارد، بنابراین فیصله گرفته شد که من دیروز مکتوبی را امضا و به وزارت امور داخله فرستادم تا فعالیت و توزیع دارو از سوی این حکیم را متوقف کند."

حکیم الکوزی پیشتر گفته که برای حدود یکصدهزار تن در سراسر کشور از این داروی خود ساخته خود توزیع کرده و ادعا کرده که بیماران کرونا با استفاده از این دارو درمان شده اند.

اما "بنیاد-مبارزه با بیماری کرونا" به سرپرستی حکیم الکوزی می‌گوید که این نهاد فعالیت خود را تا یکشنبه آینده به درخواست کمیسیون شکایات ولسی جرگه متوقف کرده است.

سمیع‌الله ابراهیمی مسئول این نهاد به رادیو آزادی می گوید: "دیروز در کمیسیون شکایات ولسی جرگه با هیئاتی از وزارت صحت عامه دیدار داشتیم. آنجا فیصله که شد فعالیت های ما تا یکشنبه هفته آینده به حالت تعلیق درآید. ما در همان روز با کمیسیون صحت این ولسی جرگه نیز نشست داشتیم. اینکه وزارت صحت می‌گوید که مواد نشه‌آور در این دارو وجود دارد، ما آن را رد می‌کنیم."

ابراهیمی گفت که حکومت در حال حاضر خلاف فیصله کمیسیون شکایات ولسی جرگه عمل کرده است و می‌خواهد تااین وزارت این موضوع را از راه گفت‌وگو حل کند.

وزارت صحت همچنان می‌گوید با شش شرکت خصوصی تولید اکسیجن درکشور تفاهم‌نامه امضا کرده است تا برای بیماران کرونا که نفس تنگی دارند اکسیجن رسانیده شود.

آرشیف، شفاخانه افغان-‌جاپان
آرشیف، شفاخانه افغان-‌جاپان

به گفته آقای عثمانی، بربنیاد تفاهم‌نامه که با شرکت‌های خصوصی تولید اکسیجن امضا شده این شرکت‌ها تا کنون ۱۵۰هزار بالون اکسیجن را برای این بیماران آماده کرده اند.

بربنیاد معلومات تازه وزارت صحت در ۲۴ساعت گذشته ۱۱۲۸رویداد کرونا در کشور ثبت شده که از این میان ۶۸۴ رویداد آن مثبت،۲۱ تن در نتیجه این بیماری در یک‌شبانه روز جان باخته اند و ۳۲۴تن دیگر صحت خود را باز یافته اند.

با این همه شمار بیماران کرونا در افغانستان از مرز ۲۲ هزار تن گذشته است.

XS
SM
MD
LG