لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۴۶

وضعیت اقلیت‌های مذهبی در گزارش وزارت خارجه امریکا در افغانستان


اهل هنود در کابل افغانستان
اهل هنود در کابل افغانستان

وزارت امور خارجه ایالات متحده دیروز چهارشنبه (۱۰ جون) گزارش سالانه خود در رابطه به آزادی‌های مذهبی را نشر کرد.

در این گزارش به موارد نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی در جریان ۲۰۱۹ میلادی در کشورهای مختلف پرداخته شده است.

در گزارش سالانه ۲۰۱۹ وزارت خارجه ایالات متحده در مورد آزادی‌های مذهبی به نقل از نماینده‌های هزاره‌ها در افغانستان آمده است که تلاش‌های حکومت برای تامین امنیت در مناطق شیعه‌نشین بسنده نیست.

در این گزارش گفته شده که حکومت افغانستان باید برای تامین امنیت منطقه دشت برچی در غرب کابل اقدامات بیشتر را روی دست گیرد.

دشت برچی منطقۀ که در جریان ۲۰۱۹ میلادی شاهد چندین حمله مرگبار بود.

با آن‌که حکومت افغانستان از تصمیم خود برای گماشتن نیروهای امنیتی بیشتر در این منطقه خبر داده بود، اما به گفتۀ باشنده‌های محل به عوض گماشتن نیروهای امنیتی برای تامین امنیت، حکومت به تکایا در این ساحه اسلحه فراهم کرد تا امنیت‌شان را بگیرند.

در این گزارش به سیکهـ ‌ها و هندوهای افغانستان هم اشاره شده که گفته می‌شود در ۲۰۱۸ میلادی شمار آن‌ها بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن می‌رسید اما در ۲۰۱۹ تعداد آن‌ها به ۲۰۰ تن کاهش یافته است.

یک تعداد از سیکهـ ‌ها و هندوهای افغانستان به هند رفته‌اند و یک تعداد دیگر هم به کشورهای غربی پناه برده‌اند.

دلیل عمده بیرون شدن آن‌ها از افغانستان در گزارش وزارت خارجه امریکا، نا امنی‌ها و خشونت علیه این اقلیت مذهبی خوانده شده است.

گفته شده که حکومت در گرفتن جلو حمله‌ها علیه سیکهـ ‌ها هندوهای افغان ناکام مانده است.

جمعیت سیکهـ ‌ها و هندوهای افغانستان می‌گویند، آن‌ها نمی‌خواهند مشکلات حقوقی‌شان را با رفتن به محاکم حل کنند زیرا به گفتۀ‌ی نماینده‌های سیکهـ ‌ها و هندوها، آن‌ها با رفتار دوگانه در محاکم روبرو می‌شوند و از همین‌رو بیشتر مسایل خود را در میان خود حل و فصل می‌کنند.

گزارش وزارت خارجه امریکا این را هم گفته که شماری محدودی از سیکهـ ‌ها و هندوهای افغانستان در پُست‌های حکومتی کار می‌کنند.

با آن که شمار چشمگیری از شیعه‌ها در بست‌های مهم حکومتی در افغانستان وظیفه اجرا می‌کنند، اما رهبران آن‌ها می‌گویند که هنوز نسبت به دیگران سهم چندان زیادی در حکومت ندارند.

در گزارش سالانه ایالات متحده امریکا در مورد آزادی‌های مذهبی همچنان گفته شده که شاخه‌ی خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش که واشنگتن آن را یک گروه دهشت‌افگن خوانده، جمعیت اقلیت‌های مذهبی در افغانستان را هدف قرار می‌دهد.

در این گزارش به نقل از یوناما یا دفتر سازمان ملل متحد در کابل آمده است که در چهار سال گذشته بیشتر حمله‌های انتحاری و انفجارها بالای شیعه‌ها در افغانستان صورت گرفته است.

یوناما در ۲۰۱۹ میلادی گفت که ۲۰ مرتبه بالای عبادتگاه‌ها، رهبران مذهبی و عبادت کننده‌ها در جریان یک‌سال در افغانستان حمله صورت گرفت که نسبت به ۲۰۱۸ باز هم کمتر بود زیرا در ۲۰۱۸ شمار این حملات به ۲۲ حمله می‌رسید و همچنان تلفات ۲۰۱۹ میلادی کمتر از تلفات ۲۰۱۸ میلادی بود.

در حملات ۲۰۱۸ بالای اقلیت‌های مذهبی ۱۵۶ تن جان‌های‌شان را از دست داده بودند در حالیکه در ۲۰۱۹ این شمار به ۸۸ تن رسید.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید، این حمله‌ها هم از سوی داعش و یا هم عناصر ضد حکومتی صورت گرفتند.

گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا در مورد آزادی‌های مذهبی می‌گوید که گروه طالبان آن عده از عالمان دینی سنی مذهب را که مطابق افکار این گروه اسلام را تفسیر نمی‌کنند، یا هدف قرار داده و یا هم تهدید به مرگ کرده‌اند.

طالبان آن عده از ملا امامان را هم هدف قرار داده‌اند که حامی حکومت اند. در ۲۰۱۹ میلادی این گروه به برخی از ملا امامان هشدار داده بود که نماز جنازه‌ی نیروهای امنیتی افغانستان را ادا نکنند.

به گفته این گزارش، همچنان طالبان در مناطق تحت تسلط‌شان براساس تعبیر خود شان از اسلام برخی را به‌جرم زنا و دیگر جرایم اخلاقی به‌دار آویخته اند و یا هم محکوم به مجازات کرده‌اند.

گروه داعش در ماه آگست سال گذشته بر مراسم عروسی در منطقه شیعه‌نشین شهر کابل حمله کرد که در آن ۹۱ تن کشته و ۱۴۳ تن دیگر زخمی شدند.

داعش مسئولیت انفجار مرگبار کابل با بیش از ۶۰ کشته را پذیرفت

براساس گزارش‌ها، مساجد سنی‌ها هم چندین بار آماج حمله قرار گرفت. مخالفین مسلح دولت بیشتر آن عده از علمای دینی را هدف قرار دادند که علیه طالبان اظهارات داشتند.

طالبان در ۲۸ جون در یکی از مساجد در سمنگان باعث انفجار بمی شدند که در آن ۱۴ نمازگزار کشته شدند.

در انفجاری که در ۱۸ اکتوبر در ولسوالی هسکه مینه ننگرهار رخ داد نمازگزارنی که برای ادای نماز جمعه دور هم جمع شده بودند، هدف قرار گرفتند. در این رویداد ۶۲ تن کشته و ۵۸ تن دیگر زخمی شدند. مسولیت این رویداد را کدام کسی یا گروهی نپذیرفته.

در اثر انفجار در یک مسجد در "هسکه­ مینۀ" ننگرهار، حداقل ۶۰ تن کشته شدند

براساس گزارش وزارت خارجه امریکا، در برخی از مساجد که به حکومت ثبت نیستند، به نفع گروه طالبان و یا هم گروه داعش تبلیغ صورت می‌گیرد.

این گزارش به نقل از برخی منابع بین‌المللی می‌گوید که بهایان و مسیحیان از ترس حمله‌ها حتی گفته نمی‌توانند که به کدام دین باور دارند، اما هندوها و سیکهـ ‌ها توانسته اند که به عبادت‌شان ادامه دهند.

سیکهـ هـ ها و هندوهای افغانستان گفته‌اند که با اطفال آن‌ها در مکاتب بد رفتاری صورت می‌گیرد و حتی در برخی موارد آن‌ها مجبور می‌شوند تا رفتن به مکتب را ترک کنند.

در گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا در مورد آزادی‌های مذهبی گفته شده که در حال حاضر شماری اندکی عبادتگاه‌های سیکهـ هـ ‌ها و هندوها در افغانستان باز اند اما با آن هم مردم در برخی نقاط افغانستان با اقلیت‌های هندو و سیکهـ هـ بدرفتاری می‌کنند مثلا اگر کسی از میان هندوها و سیکهـ هـ‌ها فوت می‌کند، با سوختاندن جسد او مخالفت می‌کنند. از همین‌رو هر زمانی که کسی از میان اقلیت‌های سیکهـ هـ و هندو فوت می‌کند آن‌ها با کمک پولیس و تامین امنیت محل سوختاندن اجسادشان، مراسم مذهبی‌شان را انجام می‌دهند.

XS
SM
MD
LG