لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

وزارت صحت: شفاخانه‌های خصوصی می‌توانند در بخش معالجه بیماران ویروس کرونا فعالیت کنند


آرشیف
آرشیف

وزارت صحت عامه می‌گوید از امروز به بعد تمام شفاخانه‌های خصوصی می‌توانند دربخش معالجه و تجرید بیماران کرونا فعالیت کنند.

برای نخستین بار، وزارت صحت عامه افغانستان به همه شفاخانه‌های خصوصی اجازه داده است تا در مبارزه با ویروس کرونا فعالیت کنند.

احمد جواد عثمانی سرپرست این وزارت، روز پنج‌شنبه(۲۲ جوزا) در یک نشست خبری گفت که پس از این تمام شفاخانه‌های خصوصی باید بتوانند دربخش درمان و تجرید بیماران کرونا کار کنند.

آقای عثمانی افزود:‌"تا امروز دست سکتور خصوصی در امر مبارزه با ویروس کرونا قطع گردیده بود، اما امروز به حیث مسئول صحی کشور اعلام می‌کنم که سکتور خصوصی کشور اجازه دارد در تشخیص و درمان بیماران کرونا سهم بگیرند."

او گفت: "ضرور نیست که برای هر شفاخانه خصوصی جواز فعالیت به تشخیص و تداوی بیماران ویروس کرونا داده شود، مانند این‌که به مراکز صحی برای دیگر بیماری‌ها حق داده شده با نظرداشت رهنمودهای محافظوی وزارت از همین حالا در این زمینه اقدام کنند. دیگر ضرور نیست که سکتور خصوصی مریض کرونا را تحت نام محرقه مداوا کند."

داکتر احمد جواد عثمانی سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان
داکتر احمد جواد عثمانی سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان

آقای عثمانی می‌گوید: "شفاخانه‌های خصوصی باید دستورالعمل‌های این وزارت را رعایت کنند و بر این اساس فعالیت کنند.

به گفته وی، پس از این نیاز به این نیست که شفاخانه‌های خصوصی بیماری کرونا را بنام محرقه درمان کنند.

احمد جواد عثمانی افزود، تمام شهروندان توانایی مالی ندارند و شفاخانه‌های خصوصی باید در آزمایش و معاینات کرونایی آنان این موضوع را درنظر گیرند و بیماران را بر اساس معاینات کلینکی، تشخیص دهند.

پیشتر، وزارت صحت عامه فعالیت شفاخانه‌های خصوصی را که بیماری شماری از شهروندان را کرونا تشخیص داده بود به تعلیق درآورد.

حالا تصمیم به فعالیت این شفاخانه‌ها در تشخیص و درمان کرونا پس از آن گرفته شده که شمار بیماران کرونا در افغانستان از مرز ۲۲ هزارتن گذشته شده است.

با افزایش مبتلایان و مرگ‌ومیر این ویروس در افغانستان انتقادهایی هم از نبود بسترگاه‌ها، وسایل طبی به ویژه اکسیجن در شفاخانه‌ها وجود داشته است.

درعین حال، سازمان صحی جهان (WHO) می‌گوید که تاکنون ۶.۵ میلیون دالر بسته‌های پزشکی را به افغانستان آماده کرده است که در چند روز آینده این رقم به ۷۰ میلیون دالر افزایش خواهد رساند.

ریک پیپرکورن، رئیس سازمان صحی جهان یا WHO در افغانستان: "ما تاکنون ۶.۵ میلیون دالر دستگاه تجهیزات پزشکی به وزارت صحت افغانستان اهدا کرده ایم که نیمی از آن توسط سازمان صحی جهان و نیمی از آن توسط یونیسف خریداری شده است. در چند روز آینده بسته‌های دیگر وسایل طبی به ارزش بیش از ۶۰ تا ۷۰ میلیون دالر به افغانستان تحویل داده می‌شود."

ریک پیپرکورن، رئیس سازمان صحی جهان یا WHO در افغانستان
ریک پیپرکورن، رئیس سازمان صحی جهان یا WHO در افغانستان

‎درکنار این، وزارت صحت می‌گوید که تا پایان روز پنج‌شنبه بسته‌های مهم طبی که ترکیه کمک کرده نیز وارد افغانستان می‌شوند.

از سوی دیگر، وزارت صحت عامه می‌گوید حکیم الکوزی را به لوی سارنوالی معرفی کرده است.

حکیم الکوزی
حکیم الکوزی

حکیم الکوزی ادعا کرده که داروهای ضد ویروس کرونا را ساخته است، اما وزارت صحت می‌گوید که در ترکیب داروی خودساخته الکوزی از مواد نشه‌آور کار گرفته شده است و بجای فایده برای مردم زیان‌آور است.

با این همه، سردار محمد همدرد، رئیس بنیاد مبارزه با کرونا به رهبری حکیم الکوزی به رادیو آزادی می‌گوید تاکنون داروی خود‌ساخته آقای الکوزی به حدود ۳.۵ میلیون نفر توزیع شده كه بسیاری از آنها به بیماری کرونا مبتلا بودند و اکنون بهبود یافته اند.

XS
SM
MD
LG