لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۲

حکومت افغانستان: گروه طالبان از کاهش خشونت و آتش‌بس سوءاستفاده کرده است


آرشیف، شماری از افراد گروه طالبان مسلح
آرشیف، شماری از افراد گروه طالبان مسلح

حکومت افغانستان انتقاد می‌کند که گروه طالبان هنوز به خشونت ادامه می‌دهد و این کار روند صلح را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سخنگوی دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید حملات گروه طالبان منجر به تلفات نیروهای امنیتی و غیر نظامیان شده است.

جاوید فیصل روز یکشنبه ۲۵ جوزا در نشست خبری مشترک با سخنگویان نهادهای امنیتی،گروه طالبان را به سوء استفاده از آتش‌بس و کاهش خشونت متهم کرد.

به گفه او آمار تلفات جنگ در مقایسه با گذشته تغییری نکرده است: "طالبان از آدرس خود برای صلح تلاش نکرده اند و تا حالا نیز متمرکز به جنگ و افغان کشی هستند. این به این معنا است که طالبان برای صلح طوری که لازم است اراده ندارند اما باید بدانیم که صلح یک نیاز است."

جاوېد فیصل
جاوېد فیصل

در همین حال وزارت داخله افغانستان نیز می‌گوید که پس از امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و گروه طالبان، این گروه حمله‌های خود را بر در مناطق مختلف این کشور افزایش داده است.

طارق آرین سخنگوی این وزارت در این نشست خبری مشترک گفت که طالبان تنها در هفته گذشته در ۲۹ ولایت افغانستان دست به ۲۲۲ حمله زده‌اند که در آن ۴۲۲ سرباز و مامور امنیتی کشته و یا زخمی شده‌اند.

آقای آرین با اشاره به کشته شدن ملا امامان مساجد وزیر محمد اکبرخان و شیرشاه سوری گفت که حمله برعلمای دینی بخشی از فشارهای است که طالبان بر مردم و حکومت افغانستان وارد می کنند: "مورد دیگری که طالبان به عنوان یک فشار روانی مردم و حکومت افغانستان وارد کرده اند حمله بر علمای دینی است و این موج پس از آتش‌بس سه روزه عید سعید فطر اتفاق افتاده و جزء از اهداف تروریستی طالبان محسوب می‌شود."

طارق آرین
طارق آرین

آقای آرین افزود که گروه طالبان چنین حملات را در تبانی با گروه‌های تروریستی دیگر اجرا می‌کند.

اما طالبان پیش از این حمله بر مسجد وزیر محمد اکبر خان و شیرشاه سوری را تقبیح کرده و این رویدادها را جنایت خوانده اند.

از سویی هم اداره ارگان‌های محل می‌گوید که گروه طالبان تأسیسات عامه مانند سرک‌ها و پل‌ها را نیز تخریب کرده و به عرضه خدمات عمومی آسیب رسانده است.

سید شاه سقیم سخنگوی این اداره بگونه مثال از دو ولسوالی ولایت جوزجان نام برد که به گفته او در دو هفته گذشته طالبان ۱،۵۰۰ خانواده را مجبور به ترک خانه‌های شان کرده اند.

سید شاه سقیم
سید شاه سقیم

طالبان در مورد این اظهارات تازه مقام‌های حکومتی تا حالا اظهار نظر نکرده اند اما پیش از این گفته اند که آن‌ها تأسیسات عامه را هدف قرار نمی‌دهند و به توافق‌نامه صلح با امریکا پابند هستند.

XS
SM
MD
LG