لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

افزایش شمار بی‌جاشد‌گان داخلی بر اثر ناامنی‌ها در بلخ


بی‌جاشدگان در بلخ
بی‌جاشدگان در بلخ

مقام‌های محلی ولایت بلخ می‌گویند حدود ۵ هزار خانواده براثر ناامنی در فاریاب، جوزجان، سرپل و بغلان به بلخ آواره شده‌اند.

بی‌جاشد‌گان داخلی در بلخ زندگی دشواری دارند. مقام‌های محلی بلخ می‌گویند که بیش از پنج‌هزار خانواده، شامل به ۲۰ هزار تن براثر ناامنی در ولایت‌های مختلف شمالی به این ولایت پناه آورده‌اند.

مسعود قادری، رئیس اداره مهاجرین بلخ به رادیو آزادی گفت که این آوارگان از بی‌سرپناهی، بیکاری، فقر و گرسنگی رنج می‌برند.

آقای قادری افزود: "که اداره مهاجرین بلخ در تلاش است تا با همکاری موسسات ملی و بین‌المللی کمک‌های مواد خوراکی و امکانات صحی را برای آنها فراهم سازد."

او گفت: "از حکومت تقاضا داریم که در بخش مواد غذایی، مواد غیرغذایی و امکانات صحی همکاری نماید؛ چون بلخ مرکز زون شمال است و حضور بی‌جاشده‌ها براثر ناامنی رو به افزایش است."

شمار زیادی از آواره‌گان داخلی در بلخ می‌گویند که با آغاز شیوع ویروس کرونا در این ولایت و وضع محدودیت‌های قرنطینه، مشکلات آنان دو برابر شده است.

بی‌جاشدگان در بلخ
بی‌جاشدگان در بلخ

نجیب صافی به‌دلیل جنگ میان گروه طالبان و نیروهای امنیتی از منطقه گل‌تپه مرکز ولایت سرپل به‌منطقه یک‌توت مزارشریف آواره شده است.

او می‌گوید که سرپناه ندارد و با شش عضو دیگر خانواده خود در زیر خیمه روزهای گرم و طاقت‌فرسای تابستان را با گرسنگی و تنگدستی سپری می‌کند.

او می‌افزاید: "کار ندارم. سرپناه هم نیست. روزهای سخت زندگی را سپری می‌کنیم. به یک وقت نان در روز اکتفا می‌کنیم، اطفالم گرسنه و مریض هستند."

رازق همدرد از جنگ و حملات مسلحانه طالبان در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب به شهرک نسیم مهری مزارشریف پناه آورده است.

او به رادیو آزادی گفت: "جنگ همه چیز ما را از فامیلم گرفت. اکنون در حالت دشوار و غم‌انگیزی زندگی می‌کنیم. قادر به تامین نفقه خانواده‌ام نیستم. خیلی دردآور است."

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز به‌تازگی درباره به افزایش آوارگان داخلی براثر ناامنی در شمال اظهار نگرانی کرده است.

محمد سامع، مسئول دفتر محلی این نهاد در شمال می‌گوید که ادامه درگیری مسلحانه میان شورشیان طالبان و نیروهای افغان، حملات هوایی اردو و ماین‌گذاری کنارجاده‌ای از سوی طالبان عامل اساسی آوارگی این خانواده‌ها است.

دفتر هیئت کمک سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، نیز به‌تازگی در گزارشی گفته است که تلفات غیرنظامیان به دلیل منازعات مسلحانه ۲۵ درصد افزایش یافته است و به همین دلیل آمار آوارگان داخلی در افغانستان رو به افزایش گذاشته است.

XS
SM
MD
LG