لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

خواست حکومت افغانستان از گروه طالبان برای آغاز بی‌درنگ گفت‌وگوهای صلح


ارگ
ارگ

حکومت افغانستان خواهان آغاز بی‌درنگ مذاکرت صلح است، اما گروه طالبان تأکید می‌کند که پیش از آغاز این گفت‌وگوها باید ۲ هزار زندانی دیگر این گروه از زندان آزاد شوند.

جاوید فیصل سخنگوی دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید که روند رهایی ۲ هزار زندانی طالبان ادامه دارد و این موضوع نباید مانع آغاز مذاکرات صلح شود.

آقای فیصل روز سه‌شنبه (۲۷ جوزا) به رادیو آزادی گفت که گفت‌وگوهای میان افغان‌ها باید بدون تاخیر آغاز شود: "روند رهایی زندانیان طالب مطابق فرمان رئیس جمهوری ادامه می‌یابد. اما مذاکرات رو در رو بین حکومت افغانستان و گروه طالبان باید بی‌قید و شرط و تأخیر به زودترین فرصت آغاز شود تا به یک صلح دایمی و سرتاسری دست یابیم."

جاوید فیصل سخنگوی دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل سخنگوی دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان

حکومت افغانستان پیش از این گفته که برای آغاز مذاکرات میان‌ افغان‌ها آماده است و در روزهای آینده گفت‌وگو با طالبان در قطر آغاز خواهد شد.

اما طالبان تأکید کرده اند که با تکمیل روند رهایی ۵ هزار زندانی این گروه از زندان‌های افغانستان، در یک هفته به مذاکرات میان افغان‌ها آماده خواهند شد.

در همین حال سید اکبرآغا از مقام‌های پیشین این گروه و رئیس شورای راه نجات افغانستان می‌گوید که طالبان پیش از رهایی دو هزار زندانی دیگر خود به مذاکرات صلح حاضر نخواهند شد: "دو هزار زندانی دیگر طالبان باید از سوی حکومت رها شوند چون شامل توافق با امریکا است. در این صورت برای طالبان بهانه نیز وجود نخواهد داشت. طالبان حالا بر اساس توافق‌نامه صلح با امریکا موضع خود را توجیه می‌کنند."

سید اکبرآغا از مقام‌های پیشین این گروه و رئیس شورای راه نجات افغانستان
سید اکبرآغا از مقام‌های پیشین این گروه و رئیس شورای راه نجات افغانستان

حکومت افغانستان تا اکنون ۳ هزار زندانی گروه طالبان و رگروه طالبان تا حالا ۵۷۱ زندانی حکومتی را آزاد کرده اند.

اما حکومت افغانستان گفته که غیرنظامیان نیز مشمول افرادی هستند که از سوی طالبان آزاد شده‌اند.

رهایی ۵ هزار زندانی طالبان و یک هزار زندانی حکومتی پیش از آغاز مذاکرات میان افغان‌ها بخشی از توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان بود که میان دوطرف در قطر امضا شد.

XS
SM
MD
LG