لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

وزارت حج و اوقاف: منتظر تصمیم عربستان بخاطر مراسم حج هستیم


آرشیف، مکۀ منوره
آرشیف، مکۀ منوره

شیوع ویروس کرونا سرنوشت بزگترین مراسم مذهبی مسلمانان را تحت تأثیر قرار داده است. امسال مشخص نیست که مراسم حج بزگزار می‌شود یا نه.

وزارت حج و اوقاف افغانستان می‌گوید با آن که زمان کمی برای برگزاری مراسم حج مانده، عربستان سعودی تصمیم نهایی خود را در این مورد اعلام نکرده است.

فضل‌محمد حسینی، سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی گفت: "تا به حال حکومت عربستان سعودی به گونۀ رسمی در این باره هیچ گونه معلوماتی را با ما شریک نساخته است که آیا مراسم فریضۀ حج برگزار می‌شود یا نه. ما منتظر پاسخ هستیم و حکومت افغانستان تمام آمادگی‌هایش را دارد."

وی می‌افزاید که عربستان سعودی پیش از این گفته بود که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا شرایطی را بر زایران حج وضع می‌کند.

آرشیف
آرشیف

آقای حسینی می‌گوید که در سال‌های گذشته هیئتی از افغانستان پیش از شروع مراسم حج برای فراهم کردن زمینۀ اقامت زایران حج به عربستان می‌رفت، اما حکومت عربستان تا به حال در این باره چیزی نگفته است.

حکومت افغانستان می‌گوید سهمیه حج این کشور ۳۰ هزار نفر است که برای شرکت آنها در مراسم حج آمادگی دارد.

تماس‌های رادیو آزادی برای دانستن پاسخ سفارت عربستان سعودی در کابل در این مورد، به نتیجه نرسید.

آرشیف
آرشیف

از سوی دیگر شماری از داوطلبان شرکت در مراسم حج افغانستان انتظار دارند که اجازه داده شود در مراسم حج شرکت کنند.

غلام‌حضرت و امان‌الله، دو تن از این زایران حج به رادیوی آزادی گفتند: "چهار سال قبل من پول تحویل کردم و امسال برندۀ قرعه‌کشی شدم. چهار سال است که من منتظر هستم. ببینیم که چه می‌شود. اگر امسال نشد، سال آینده باید اول به من نوبت دهند."

"اگر رضای خداوند باشد، در حال حاضر ویروس کرونا کم شده و از حکومت عربستان سعودی می‌خواهیم که به ما اجازه دهند و مسئولیت حکومت افغانستان است که در بارۀ رفتن و یا نرفتن معلومات کامل ارائه کند."

این در حالی است که پس از گسترش ویروس کرونا به شمول عربستان سعودی، در شماری از کشورها مساجد و زیارتگاه‍‌ا بسته شده اند.

XS
SM
MD
LG