لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

نگرانی‌ها از احتمال سقوط ولسوالی پسابند غور به دست طالبان


موقعیت ولایت غور در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت غور در نقشه عمومی افغانستان

با تشدید حملات گروه طالبان به مرکز ولسوالی پسابند ولایت غور، نگرانی‌ها را در باره وخامت اوضاع در این ولسوالی برانگیخته است.

محمد مهدوی، عضو شورای ولایتی غور گفته که فرماندهان گروه طالبان فعالیت‌های خود را بر ولسوالی پسابند متمرکز کرده‌اند.

او افزود: "طالبان تجمع کرده‌اند. هم والی نام‌نهاد طالبان غور به پسابند آمده و هم ملا احمدشاه معاون والی طالبان و هم ملا مصطفی خودشان هستند. این به این معنا است که تمام چهره‌های تاثیرگذار طالبان در ولایت غور، توجه و تمرکز کرده بر ولسوالی پسابند."

در همین حال، برخی فعالان مدنی هم هشدار داده‌اند که اگر دولت اقدام نکند، احتمال سقوط پسابند به دست گروه طالبان افزایش خواهد یافت.

معروف سعیدی، فعال مدنی در غور: "وضعیت ولسوالی پسابند در این روزهای اخیر بسیار وخیم است. دشمن از هر طرف تجمع کرده و اگر دولت مرکزی و محلی توجهی بخاطر سرکوبی دشمنان نکنند، شاهد سقوط این ولسوالی به دست طالبان خواهیم بود."

فخرالدین، فرمانده پولیس ولسوالی پسابند اگرچه نسبت به اوضاع این ولسوالی اظهار نگرانی‌ می‌کند، اما تأکید دارد که طالبان توانایی تصرف این ولسوالی را ندارند: "به تعداد ۲۰۰ نفر [طالبان] خبر دارم آمده‌اند. امسال هم به همین روزها هفت نفر ما را شهید و یک نفر ما را زخمی کردند. سلاح‌های ما را هم بردند. امسال بیشتر شده‌اند نسبت به سال‌های گذشته. در شش سال اخیر این طور تجمع نکرده بودند. اگر زنده بودیم، نخواهند توانست این ولسوالی را سقوط دهند."

در همین حال، محمدعارف عابر، سخنگوی والی غور می‌گوید نیروها و امکانات کافی به ولسوالی پسابند فرستاده شده‌ و قرار است عملیات هوایی هم برای سرکوب و پاکسازی این ولسوالی از وجود جنگجویان گروه طالبان راه اندازی شود.

او افزود: "اداره محلی با همکاری ارگان‌های امنیتی، نیروهای ولسوالی پسابند را تمویل و تجهیز کرده. نیروهای تازه‌ نفس فرستاده. بدون شک و به‌زودی ساحه مذکور از وجود گروه مخالف پاکسازی می‌شود. هموطنان ما خاطرشان جمع باشد."

این در حالی است که ولسوال پسابند ماه‌ها است که به دلیل بیماری بر سر کار خود نیست. منتقدان می‌گویند مدیریت نادرست ولسوالی، باعث بدتر شدن اوضاع شده است.

ولسوالی پسابند ولایت غور در ۱۷۰ کیلومتری فیروزکوه، مرکز ولایت غور، همواره هدف حملات گروه طالبان بوده است.

این ولسوالی بیش از شش سال می‌شود که در محاصره اقتصادی گروه طالبان قرار دارد و زندگی برای مردم دشوار شده است.

XS
SM
MD
LG