لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

افغانستان برای پنجمین سال پیاپی کشور خونین برای کودکان


آرشیف، کودکی که در یک حمله انتحاری در ننگرهار زخمی شده است.
آرشیف، کودکی که در یک حمله انتحاری در ننگرهار زخمی شده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید افغانستان هنوز نا‌امن‌ترین کشور برای کودکان است.

بربنیاد گزارش تازه این سازمان، تنها در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳،۱۴۹ کودک در جنگ افغانستان کشته شده‌اند و در مجموع ۳،۴۱۰ مورد خشونت در برابر کودکان در این کشور ثبت شده است.

در این گزارش مخالفان مسلح دولت مسئول بیشترین کشتار کودکان دانسته شده‌اند. گروه طالبان مسئول کشتار ۱،۲۳۸ کودک، گروه داعش مسئول قتل ۲۴۲ کودک و افراد مسلح ناشناس مسئول قتل ۵۵ کودک دانسته ‌شده‌اند.

سازمان ملل در این گزارش همچنین نیروهای دولت افغانستان و حامیان آن‌ها را مسئول کشتار ۱،۰۳۲ کودک خوانده است.

گزارش همچنین به مواردی از آزار جنسی کودکان مانند بچه‌بازی و سوءاستفاده از کودکان اشاره می‌کند که براساس گزارش هنوز ادامه دارد.

مریم عطایی، سخنگوی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان، روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که ادامه تلفات کودکان در افغانستان نگران‌کننده است.

او گفت: "از کودکان باید در جریان جنگ حفاظت شود. ما از همه طرف‌های درگیری می‌خواهیم تا برای کاهش خشونت، آتش‌بس دائمی برقرار کنند تا کودکان بتوانند از تمام حقوق خود بهره‌مند شوند."

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند موضع حکومت در باره این را شورای امنیت ملی در اعلامیه‌ای اعلام خواهد کرد. پیش از این حکومت افغانستان همیشه بر حفظ جان کودکان تأکید کرده است.

از سوی دیگر، گروه طالبان بخشی از این گزارش را که این گروه را مسئول کشتار کودکان دانسته است، رد کرد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیو رادیو آزادی گفت که چنین گزارش‌هایی جنبه استخباراتی دارد و چیزی بیشتر از "آوازه‌" نیست.

در همین حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نسبت به افزایش خشونت با کودکان اظهار نگرانی کرده است.

ذبیح‌الله فرهنگ، مدیر دفتر نشرات این کمیسیون روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که طرف‌های درگیر جنگ باید به حقوق کودکان احترام بگذارند: "متأسفانه طرف‌های درگیر جنگ به زندگی کودکان و غیرنظامیان اهمیتی نمی‌دهند و به همین دلیل است که غیرنظامیان همیشه قربانی می‌دهند. ما شاهد افزایش خشونت هستیم و این یک نگرانی عمده برای ما است."

ذبیح‌الله فرهنگ
ذبیح‌الله فرهنگ

سازمان ملل متحد در حالی افغانستان را مرگبارترین كشور برای كودكان خوانده كه بنیاد حمایت از كودكان نیز در گزارشی نوشته است كه در سال ۲۰۲۰ در افغانستان از هر ۱۰ کودک ۴ کودک به کمک‌های فوری نیاز دارند.

بربنیاد این گزارش، شمار کودکان نیازمند به کمک در افغانستان نسبت به سال گذشته به ۵.۲۱ میلیون افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG