لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

پاکستان کاروان‌های وسایل طبی افغانستان را متوقف کرده است


پاکستان کاروان‌های وسایل طبی از جمله کیت‌های آزمایش ویروس کرونا را که به افغانستان منتقل می‌شد، در بندر تورخم متوقف کرده است.
پاکستان کاروان‌های وسایل طبی از جمله کیت‌های آزمایش ویروس کرونا را که به افغانستان منتقل می‌شد، در بندر تورخم متوقف کرده است.

پاکستان کاروان‌های وسایل طبی از جمله کیت‌های آزمایش ویروس کرونا را که به افغانستان منتقل می‌شد، در بندر تورخم متوقف کرده است.

افزایش روزافزون بیماران کووید- ۱۹ در افغانستان و متوقف کردن محموله‌های طبی این کشور در در بندر تورخم پاکستان، باعث نگرانی جامعه طبی افغانستان شده است.

مسئولان شماری از شفاخانه‌های خصوصی در کابل می‌گویند با کمبود وسایل طبی از جمله کیت‌های آزمایش ویروس کرونا روبه‌رو هستند. آنها هشدار می‌دهند که اگر به این معضل رسیدگی نشود، بیماران به علت نبود دارو و تجهیزات طبی جان خود را از دست خواهند داد.

آرشیف، یک بیمار در شفاخانه افغان-جاپان / کابل
آرشیف، یک بیمار در شفاخانه افغان-جاپان / کابل

میرویس امیری، رئیس شفاخانه امیری می‌گوید: "ما همه شفاخانه‌های خصوصی با این معضل روبه‌رو هستیم، زیرا راه هوایی هند بند است و تمام ماشین‌های ما که برای سیستم تنفسی، تجهیزات لابرتواری و دارو برای بیماران کرونا باید از راه تورخم و کراچی وارد شود که بیشتر از سه هفته است در بندر تورخم متوقف شده. شمار بیماران زیاد است و باید وسایل را زودتر وارد افغانستان کنیم تا از فاجعه جلوگیری کرده باشیم."

ارزش این وسایل طبی به‌صدها هزار دالر می‌رسد و به‌گفته مسئولان شفاخانه‌های خصوصی، وزارت صحت عامه و مالیه باید برای حل این معضل بی‌درنگ اقدام کنند.

آرشیف
آرشیف

افزایش مالیات بر واردات وسایل طبی از پاکستان، دیگر چالش بزرگ سر راه این شفاخانه‌ها است.

رضوانالله احمدزی، رئیس آزمایشگاه سیتی می‌گوید در گذشته یک کارتن دارو و وسایل طبی که از پاکستان وارد می‌شد از ۲ تا ۵ هزار افغانی هزینه داشت، حال یک کارتن وسایل بیماری ویروس کرونا تا ۵۰ هزار افغانی هزینه دارد.

آقای احمدزی افزود: "در کنار پاکستان مشکل بزرگ این است که وسایل طبی ما در گمرک‌ها تا ۱۵ روز می‌ماند و در میدان هوایی یک میکانیزم منظم نیست که کالاهای بیماری ویروس کرونا زود از گمرک‌ها خارج شود. اگر مشکلات هوایی و زمینی ادامه یابد کرونا ما را نخواهد کشت، بلکه کمبود همین دوا و وسایل بیماران را تلف خواهد کرد."

وزارت صحت عامه از این معضل اظهار بی‌خبری می‌کند.

سمسور اکمل سخنگوی این وزارت می‌گوید: "راه‌های مواصلاتی تورخم و سپین بولدک باز هستند. شفاخانه‌های خصوصی اگر با مشکل روبه‌رو هستند، وزارت صحت را در جریان بگذارند که در هماهنگی با وزارت مالیه این وسایل وارد افغانستان شود."

وزارت مالیه می‌گوید در گمرک‌ها مشکلی وجود ندارد و روزانه کالاهای تجاری به‌گونه منظم وارد افغانستان می‌شوند.

ساختمان وزارت مالیه افغانستان
ساختمان وزارت مالیه افغانستان

اما مسئولان این وزارت درباره بلند رفتن مالیات واردات تجهیزات طبی اظهار نظر نمی‌کند.

حالا پرسش این است که پاکستان چرا محموله‌های طبی افغانستان را در کراچی متوقف کرده است؟

جواد دبیر، معاون سخنگوی وزارت تجارت افغانستان می‌گوید: "محدودیت واردات در نتیجه گفتگوها به نوعی رفع شده است، چه ترانزیت چه واردات. متاسفانه پاکستان همیشه مشکلات بخصوص را خلق کرده، اما این‌که برخی تاجران ما با مشکلات روبه‌رو هستند، مسئله پرداخت محصولات یا بدهی‌ها است. تلاش‌های مستقیم و هم از راه مراجع دیپلماتیک با پاکستان به‌گونه بسیار جدی آغاز شده تا به‌بسیار زودی این معضل را حل کنیم."

این نگرانی‌ها درحالی مطرح می‌شوند که بربنیاد آمار وزارت صحت، در ۲۴ ساعت گذشته ۵۶۴ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا تشخیص شده و ۱۳ تن در یک شبانه روز در این بیماری جان داده اند.

شمار مجموع افراد مبتلا به‌این بیماری تا حال در افغانستان به ۲۶۸۷۳ تن رسیده. ۵۰۴ تن دیگر براثر این بیماری جان داده اند.

XS
SM
MD
LG