لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۴

استارز اند استرایپس: 'جنگ افغانستان خونین‌ترین جنگ در جهان برای کودکان است'


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • استارز اند استرایپس

خشونت‌ها همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا در افغانستان موضوع یک مقاله شمارۀ اخیر روزنامۀ داستارز اند استرایپس امریکا نیز است.

این روزنامه از قول سازمان ملل متحد می‌نویسد: "جنگ افغانستان خونین‌ترین جنگ در جهان برای کودکان است."

در این مقاله براساس گزارش اخیر سازمان ملل که روز دوشنبه نشر شد، گفته می‌شود که در سال ۲۰۱۹ میلادی در جریان جنگ‌ها در افغانستان ۸۷۴ کودک کشته و ۳،۴۱۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

در این گزارش، بار کشته و زخمی شدن ۱،۲۳۸ کودک افغان بدوش طالبان گذاشته شده و نیروهای حکومت افغانستان مسئول یک سوم همۀ تلفات دانسته شده‌اند.

به نوشته روزنامۀ استارز اند استرایپس، در گزارش سازمان ملل متحد نیروهای بین‌المللی به کشته و زخمی ساختن ۲۴۸ کودک افغان مقصر دانسته شده‌اند و سرمنشی این سازمان در مورد کشته و زخمی شدن کودکان در افغانستان شدیداً ابراز نگرانی کرده است.

موضوع دیگر که در گزارش سازمان ملل متحد از آن یاد شده و روزنامۀ استارز اند استرایپس نیز به آن اشاره دارد، سوء استفاده جنسی از کودکان افغان توسط طالبان و نیروهای حکومت افغانستان است.

اما یک نکته مثبت هم در این گزارش ذکر شده که نیروهای افغان افراد زیر سن قانونی را از صفوف‌شان خارج کرده‌اند.

در گذشته انتقادات مکرر وجود داشت که اطفال به شمول نوجوانان زیر سن ۱۸ سال، در بین مخالفان مسلح وجود دارند و در صفوف نیروهای حکومت افغانستان نیز جذب می‌شوند.

  • ریلیف ویب

خشونت‌های اخیر در افغانستان نگرانی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ را برانگیخته است.

ریلیف ویب نشریۀ هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد می‌نویسد، در حالیکه افغان‌ها برای جلوگیری از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا به تسهیلات صحی بیش از گذشته نیاز دارند، آخرین موج خشونت‌ها، همراه با حمله‌های هدفمند به مرکزهای صحی در افغانستان، میلیون‌ها افغان را در معرض خطر محدود شدن خدمات صحی قرار داده است.

نشریۀ انترنتی ریلیف ویب از قول خوان پدرو شائرر، رئیس هئیت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌نویسد که گفته است: "بعد از امیدواری‌های که با کاهش نسبی خشونت‌ها در ماه‌های فبروری و مارچ به وجود آمده بود، رویدادهای اخیر در افغانستان نگرانی زیادی را به وجود آورده است."

به گفتۀ وی، در شرایطی که افغانستان درگیر مبارزه با بیماری کووید-۱۹ است، ما بار دیگر شاهد خشونت‌های بیشتر بوده و تلفات افراد ملکی رو به افزایش است.

این کمیته هشدار داده است که بیماری کووید-۱۹ پیشرفته‌ترین کشورهای جهان را به آزمون کشیده، کشوری که در آن افراد مسلح به شفاخانه‌ها حمله می‌کنند، هیچ چانس برای ارائه خدمات با کیفیت صحی برای مردم ندارد.

بزرگ‌ترین شفاخانۀ تحت حمایت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان، شفاخانۀ میرویس در ولایت کندهار است که برای حدود شش میلیون افغان خدمات صحی ارائه می‌کند.

در این شفاخانۀ مراقبت‌های صحی، زایمان و جراحی افراد مجروح جنگ صورت می‌گیرد. اما با توجه به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان اینک شفاخانۀ میرویس در کندهار، با ظرفیت کمتر برای زخمی‌های جنگ، زایمان و کودکان فعالیت می‌کند.

در این حال، سازمان دکتوران بدون سرحد نیز روز دوشنبه گفته است، یک شفاخانۀ زایشگاه در منطقۀ دشت برچی در کابل را مسدود می‌کند. این تصمیم بعد از حملۀ ماه گذشتۀ افراد مسلح بر این شفاخانه صورت گرفته که باعث کشته شدن ۲۴ تن شامل نوزادان و مادران شد.

تری الافورت رئیس سازمان دکتوران بدون سرحد گفته است، هیچ تصور نمی‌کرد که در کشور جنگ‌زدۀ افغانستان، کدام گروه به نوزادان که هنوز در رحم مادر بوده یا تازه تولد شده‌اند، حمله کند.

XS
SM
MD
LG