لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۷

دلیل اصلی آغاز درگیری میان مرزبانان هند و چین چه بوده است؟


سربازان مرزبان هندی
سربازان مرزبان هندی

اردوی هند می‌گوید ۲۰ سربازش در یک برخورد مستقیم با قوای چین در منطقه مورد نزاع میان دو کشور ناوقت روز دوشنبه کشته شدند که این مرگبارترین حادثه میان هند و چین در دهه هاست.

لاری‌های نظامی هند حال رفتن به سوی شاهراه ای اند که به‌منطقه مورد نزاع "لداخ" می‌انجامد- جایی‌که حادثه اخیر در آن رخ داد.​

آرشیف سنگر یک سرباز مرزی در هند
آرشیف سنگر یک سرباز مرزی در هند

چین تا حال در مورد تلفات نیروهایش در این حادثه جزئیات نداده است.

زدوخوردها میان قوای هندی و چینی در فلات گالوان (یا همواری‌های گالوان در منطقه لداخ همالیای غربی) رخ داد- جایی‌که قوای دو کشور از ماه می به این‌طرف علیه همدیگر در حال آماده باش قرار داشته اند. همین محل نقطه صفری یا خط کنترول میان دو کشور محسوب می‌شود.

این منطقه، محل کوهستانی است پر از دریاهای خروشان در کنج شمالی هند که از سوی چین اداره می‌شود ولی هند ادعای مالکیت آن‌را دارد.

این همواری‌های مورد نزاع میان هند و چین در ارتفاع حدود ۴۰۰۰ متر بلندتر از زمین قرار دارد و درجهً حرارت آن اغلباً منفی است.

لاری‌های نظامی هند حال رفتن به سوی شاهراه ای اند که به‌منطقه مورد نزاع "لداخ" می‌انجامد- جایی‌که حادثه اخیر در آن رخ داد.
لاری‌های نظامی هند حال رفتن به سوی شاهراه ای اند که به‌منطقه مورد نزاع "لداخ" می‌انجامد- جایی‌که حادثه اخیر در آن رخ داد.

براساس یک توافق که میان هند و چین در سال ۱۹۹۳ امضا شد، هیچ یک از این دو کشور نمی‌تواند در نقطه صفری یا خط کنترول از قوه استفاده کند، ولی درگذشته کشمکش‌های فزیکی میان نیروهای دوطرف به وقوع پیوسته است، بدون آنکه شلیک آتش صورت گیرد.

سوال این‌جاست که چه باعث شد که این‌بار معضله به کشتار و تلفات بی‌انجامد؟

هند و چین دعوای مالکیت بر محلات وسیعی از خاک هم‌دیگر را در سرحد حدود ۴۰۰۰ کیلومتری شان در همالیا دارند.

بعضی از این اختلافات ارضی دو کشور به خط کشی‌های کورکورانه سرحدات از سوی بریتانوی‌ها در دوران استعمار بر می‌گردد.

متخصصان نظامی می‌گویند یکی از دلایل برخورد اخیر میان هند و چین این است که هند راه‌ها و شاهراه‌هایی را برای بهبود ترانسپورت در منطقه ایجاد کرده که باعث نگرانی چین شده است.

هند در ماه اکتوبر باوجود مخالفت چین احداث شاهراه را در همواری‌های گالوان تکمیل کرد که به یک میدان هوایی می‌انجامد. هند می‌گوید در داخل خاک مربوط به خودش فعالیت کرده است.

سوال دیگر این‌جاست که آیا در گذشته حادثه میان دو کشور رخ داده است؟

تلفات اخیر اولین چنین تلفات بعد از آن است که صدها تن در سال ۱۹۶۷ در یک زدوخورد میان دو قدرت هسته‌ای هند و چین کشته شدند، دو قدرتی که دو پرنفوس کشور جهان نیز می‌باشند.

آرشیف
آرشیف

هند و چین در سال ۱۹۶۲نیز جنگ یک جنگ کوتاه در منطقه لداخ و شمال‌-شرق هند داشتند. از همان سال به این‌طرف عدم اعتماد دوجانبه اکثراً باعث موجودیت تنش‌ها میان دو کشور بوده است. فعالیت‌های بازسازی دو کشور در اطراف و یا در داخل منطقه مورد نزاع مسله حساس و تنش‌آفرین بوده است.

در اطراف خط صفری میان هند و چین در همالیا، همواری‌های وسیعی قرار دارد که در آن از سال ۱۹۶۲ به این‌طرف آتش‌بس برقرار است، ولی دو کشور روی موقعیت دقیق همین خط صفری یا سرحد میان شان، اختلاف نظر دارند.

آخرین جنجال هند و چین روی همین مسئله ردر سال ۲۰۱۷ در همواری‌های دوکلان در نزدیکی سرحد با هند، بوتان و چین بود که دو کشور بعد از یک بنبست پرتنش، به عقب‌نشینی مصلحت‌آمیز توافق کردند.

XS
SM
MD
LG