لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

کوچی‌ها در شمال نیازمند خدمات صحی و تحصیلی اند


کوچی‌ها در برخی از ولایت‌های شمالی از عدم دسترسی به خدمات ضروری زندگی از سوی دولت شکایت دارند.
کوچی‌ها در برخی از ولایت‌های شمالی از عدم دسترسی به خدمات ضروری زندگی از سوی دولت شکایت دارند.

کوچی‌ها در شمال از نبود توجه حکومت‌های محلی به‌وضع زندگی شان شکایت دارند.

کوچی‌ها در برخی از ولایت‌های شمالی از عدم دسترسی به خدمات ضروری زندگی از سوی دولت شکایت دارند.

کوچی‌ها در بلخ می‌گویند که در ساحات بود‌وباش آنها مراکز صحی سیار و ثابت وجود ندارد و همچنان دسترسی به مکاتب برای کودکان آنها مشکل است.

در سمنگان و جوزجان کوچی‌ها ادعا می‌کنند که مال‌چرهای مواشی شان توسط زورمندان محلی و تفنگداران غیرمسئول غصب شده اند.

کوچی‌ها در ولایت جوزجان
کوچی‌ها در ولایت جوزجان

در سرپل کوچی‌ها می‌گویند که ضمن غصب مال‌چر های‌شان و عدم دسترسی به مکاتب و مراکز صحی آن‌ها از سوی ده‌نشین‌ها نیز مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و مقام‌ها در برابر شان از تبعیض کار می‌گیرند.

سید محمد حریق رئیس اتحادیه کوچی‌ها در شمال به رادیو آزادی گفت: "مشکل اساس و عمده این ‌است که به بخش‌های مهم و حیاتی زندگی کوچی‌ها که تحصیل و صحت است توجه نشده است. این مشکل در همه ولایت‌های شمال از سمنگان تا سرپل موجود است و مال‌چرهای ما هم غصب شده است."

با این حال، ریاست تنظیم امور کوچی‌ها در شمال افغانستان می‌گوید که مشکل نبود مکاتب، عدم دسترسی به خدمات صحی و غصب مال‌چرها را با مقام‌های دولتی در مرکز در جریان گذاشته است. اما تا کنون هیچ اقدام علمی صورت نگرفته است.

غلام فاروق عبیدی، رئیس این اداره به رادیو آزادی گفت هرچند دولت مرکزی تشکیل دو لیسه را برای کوچی‌ها در بلخ و دو کلینیک را نیز در این ولایت به تازه‌گی صادر کرده است. اما دولت محلی در رابطه اقدام نمی‌کند.

او افزود: "وزارت معارف و وزارت صحت عامه امر تشکیل دو باب مکتب و دو کلینیک را به تازه‌گی در بلخ صادر کرده است. اما ادارات محلی در بلخ همکاری نمی‌کنند."

مسئولان در ریاست صحت عامه بلخ از عدم دریافت امر تشکیل چنین مراکز صحی برای کوچی‌ها خبر می‌دهند. اما ریاست معارف بلخ نمی‌خواهد در رابطه به دلیل عدم ایجاد تشکیل مکاتب لیسه برای کوچی پاسخ ارائه کند.

آرشیف
آرشیف

پیش از این وزارت معارف افغانستان اعلام نموده بود که در جریان سال ۱۳۹۹ هجری بیش از ده باب مکتب برای کوچی‌ها در شمال افغانستان ساخته خواهد شد. اما تا کنون تشکیل هیچ یکی از این مکتب‌ها برای کوچی‌ها در شمال تکمیل نشده است.

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که در مناطق کوهستانی و دشت‌ها در ولایت‌های شمال افغانستان نزدیک به ده کلینیک سیار صحی برای کوچی فعالیت می‌کند.

XS
SM
MD
LG