لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

استقبال طالبان از کاهش عساکر امریکایی؛ تأکید ارگ به آغاز مذاکرات صلح


آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

جنرال فرانک مکنزی که عملیات اردوی امریکا در منطقه را نظارت می‌کند، روز پنج‌شنبه (۱۸ جون) گفته است که امریکا بر بنیاد یک بخشی از توافق‌نامه اخیر خود با طالبان شمار سربازانش در افغانستان را به ۸،۶۰۰ سرباز کاهش داده است.

بر اساس گزارش آژانس خبری اسوشیتد پرس، جنرال مکنزی نگفته است که دیگر سربازان چه زمانی و در کدام بخش بیرون خواهند شد.

مکنزی گفته است امریکا به اساس توافق‌نامه با طالبان همه سربازان خود را تا ماه می سال ۲۰۲۱ باید از افغانستان خارج سازد ولی عملی ساختن این تعهد به یک سلسله اقدامات طالبان وابستگی دارد.

این جنرال امریکایی گفته است که امریکا باید قناعت حاصل کند که افغانستان دیگر منبع حمله به امریکا نخواهد بود.

گروه طالبان از کاهش سربازان امریکایی در افغانستان به گونه تلویحی استقبال می‌کند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز جمعه به رادیو آزادی گفت: "کاهش سربازان امریکایی طبق توافق‌نامه کار خوبی است. به خاطری که توافق‌نامه دوحه چوکات مناسبی را برای حل قضیه افغانستان فراهم می‌کند."

آقای شاهین هم‌چنان می‌گوید که گروه طالبان با تمام مواد توافق‌نامه دوحه متعهد است. به گفته او بر اساس این توافق‌نامه طالبان به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد تا از مناطق تحت تسلط این گروه بالای امریکا و متحدینش حمله کند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر

شاهین گفت، برای "خروج مصون" عساکر امریکایی از افغانستان "زمینه را فراهم" می‌کنند.

طالبان و امریکا در ۲۹ ماه فبروری سال روان میلادی در دوحه پایتخت قطر توافق‌نامه صلح را امضا کردند.

طالبان در این توافق‌نامه پذیرفته اند که به گروه‌های تندرو که امریکا و متحدینش را تهدید می‌کنند در مناطق زیر تصرف خود اجازه فعالیت نخواهند داد.

در زمان امضای توافق‌نامه دوحه، شمار سربازان امریکایی در افغانستان به ۱۲ هزار نفر می‌رسید. یکی از مواد دیگر این توافق‌نامه این بود که باید گفت‌وگو‌های بین‌افغان‌ها آغاز شود، اما در کنار این که گفت‌وگو‌های بین‌افغان‌ها آغاز نشده بلکه به گفته دولت افغانستان گروه طالبان تا حال از جنگ دست نکشیده و خشونت‌ها را کاهش نداده است.

لطیف محمود معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان روز جمعه به رادیو آزادی گفت که طالبان باید دست از خشونت بردارند و وارد گفت‌وگو‌های صلح شود: "حکومت افغانستان با شرکای استراتژیکش اقدامات عملی و اساسی را در امر صلح انجام داده. حالا کار طالبان است که دست از خشونت بردارد و آتش‌بس را به عنوان یک اصل قبول کند و آماده برای مذاکرات شود."

لطیف محمود معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان
لطیف محمود معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

معاون سخنگوی رئیس جمهور به سؤال رادیو آزادی در باره کاهش سربازان امریکایی در افغانستان چیزی نگفت.

گروه طالبان برای آغاز مذاکرات بین‌افغان‌ها پیش از این به رهایی پنج هزار زندانی خود پافشاری داشت اما حکومت افغانستان تا حال بیش از سه هزار زندانی این گروه را آزاد کرده است. منابعی در میان طالبان که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهند از آن‌ها نام گرفته شود به رادیو آزادی می‌گویند این گروه برای آغاز مذاکرات بین‌افغان‌ها منتظر تکمیل شدن رهایی پنج هزار زندانی خود است.

XS
SM
MD
LG