لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۱

معتاد شدن افراد به تریاک پس از استفاده آن برای درمان کووید۱۹ در فاریاب


موقعیت ولایت فاریاب در نقشه افغانستان
موقعیت ولایت فاریاب در نقشه افغانستان

شماری از باشندگان ولسوالی‌های چهارگانه اندخوی و دولت آباد که به ویروس کرونا آلوده شده اند بخاطر صحت‌یاب شدن تریاک استفاده می‌کنند.

محمد ایوب که خود را باشنده ولسوالی قرغان معرفی می‌کند امروز جمعه به رادیو آزادی گفت که بعد از مبتلا شدن به کووید۱۹ ده روز پیهم از دود و شیره تریاک استفاده کرده تا صحت یاب شود. او هم‌چنان گفت که به مرکز صحی مراجعه نکرده چون هنوز هم چشم امید به تریاک دوخته تا صحت‌مند شود.

او افزود: "فقط یک ماه شده که به مرض کرونا گرفتار شدیم. کجاست داکتر کجاست دوا. داکتر هم نیست دوا هم نیست، فقط ده روز شده تریاک استفاده می‌کنم هر وقتی که جانم درد داشت تب داشتم تریاک استفاده می‌کنم."

حمیدالله از ولسوالی دولت ٖآباد است. او می‌گوید که یک ماه پیش به ویروس کرونا مبتلا شده و از آن زمان تا حال برای رهایی از درد، تریاک مصرف می‌کند و حالا به تریاک معتاد شده است. به گفته خودش اکنون از خطر ویروس کرونا رهایی یافته اما اگر تریاک استفاد نکند با درد شدید عضلات روبه‌رو می‌شود.

او گفت: "حالا که صحتمند شدم متأسفانه تریاک را ترک کرده نمی‌توانم. هنوز هر وقتی در جانم درد باشه می‌زنم. اگر استفاده نکنم کم حوصله می‌شوم حالا ترک تریاک درد سر دیگر برایم شده است."

در همین حال مسئولین صحی فاریاب استفاده تریاک بخاطر مبارزه با ویروس کرونا را اشتباه جبران ناپذیر می‌گویند.

داکتر همایون آهی مسئول نظارت و ارزیابی ریاست صحت عامه فاریاب به رادیو آزادی گفت مردم باید بجای استفاد از تریاک به مراکز صحی مراجعه کنند. او گفت که در دو روز گذشته شفاخانه صد بستر کووید۱۹ در میمنه آغاز بکار کرده است.

داکتر آهی وی هم‌چنان گفت آنانی‌که برای تداوی خود به تریاک چشم امید بسته اند، باید به شفاخانه مراجعه کنند: "کسانی‌که از تریاک استفاده می‌کنند مجبور هستند تا یک هفته از آن استفاده کنند تا سرفه‌شان تسکین شود. در یک هفته این‌ها به تریاک معتاد می‌شوند این یک جهالت بزرگ است. تمام زندگی شانرا برباد می‌دهد. پیشنهاد من برای این‌ها همین است که با مسئولین صحی در ولسوالی‌ها در تماس شوند و تقاضای کمک کنند. در هر ولسوالی ما مراکز صحی داریم داکتران مجرب داریم تا خدمات صحی را برای‌شان فراهم کنند."

به گفته این مسئول صحی فاریاب، آمار رسمی تا حال ۱۹۳ واقعه مثبت کووید۱۹ را نشان می‌دهد از این میان ۱۱۲ تن صحت‌یاب شده و ۱۲ تن دیگر جان‌‌ باخته اند.

تا حال آمار رسمی معتادین در سطح ولایت فاریاب نزد مسئولین محلی این ولایت وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG