لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

چالش‌ها و خطرهای جدی ناشی از ویروس کرونا برای افغانستان


فرد مبتلا به ویروس در شفاخانه افغان جاپان در کابل
فرد مبتلا به ویروس در شفاخانه افغان جاپان در کابل

برنامۀ توسعه‌ای سازمان ملل متحد، یو ان دی پی می‌گوید، افغانستان در نتیجۀ همه‌گیری ویروس کرونا با چالش‌های جدی رو به رو است.

این اداره دیروز گفت، شیوع ویروس کرونا تهدید زیر سوال رفتن روند صلح افغانستان را به وجود آورده است.

در ادامه گفته شده است که سیستم مراقبت صحی این کشور درهم خواهد شکست و تا سال ۲۰۲۳ افغانستان دچار رکود اقتصادی ۱۷ درصدی خواهد شد.

برنامۀ توسعه‌ای سازمان ملل متحد ارزیابی را در مورد چگونگی تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر یکی از فقیرترین کشور‌های جهان، افغانستان، انجام داده است.

این ارزیابی نشان می‌دهد که افغانستان آسیب پذیر است، بنابر چند دلیل از جمله سیستم مراقبت صحی محدود، شمار کم کارکنان صحی و زیربنای ضعیف.

به گفتۀ ادارۀ توسعه‌ای سازمان ملل متحد، با توجه به بازگشت شمار بزرگ مهاجران افغان از ایران و پاکستان به کشور شان، تدابیر لازم برای قرنطین آن‌ها و مهار ویروس کرونا وجود ندارد.

این اداره افزوده که احتمال می‌رود فقر گسترده‌تر شود و رکود اقتصادی تا سال ۲۰۲۳ به ۱۷ درصد برسد.

یو ان دی پی سفارش‌هایی نیز دارد از جمله تدابیرِ بی‌درنگ برای مهار ویروس کرونا و کاهش سرایت آن.

آمادگی بخش صحت برای موجِ دومِ ابتلای افراد به بیماری کووید-۱۹

کمک اضافی تمویل کننده‌ها و گسترش برنامۀ رعایت فاصلۀ جسمی برای افغان‌های فقیر و آسیب پذیر.

اقدامات وزارت صحت عامه چیست؟

این سؤال را از طریق واتس اپ به سمسور اکمل، سخنگوی وزارت صحت عامه و معصومه جعفری، معاون او نوشتیم اما آن‌ها تا اکنون جواب نداده اند.

آرشیف، جریان برگشت مهاجرین افغان از ایران به کشور
آرشیف، جریان برگشت مهاجرین افغان از ایران به کشور

به اساس آمار رسمی، در افغانستان تا اکنون نزدیکِ ۲۸ هزار تن به ویروس کرونا مبتلا شده اند. اما برخی از ناظران می‌گویند، آمار واقعی ممکن است به مراتب بیشتر باشد.

وزارت صحت ­عامۀ افغانستان جان باختن حدود ۵۵۰ تن را تا حالا تأیید کرده است.

ادارۀ توسعه‌ای سازمان ملل متحد گفته است، با شرکای بین‌المللی کار می‌کند تا بیش از ۲۰ مرکز صحی را ایجاد کند و ۱۰ گروه سیار صحی را به کار بگمارد.

هم‌چنین گفته شده که یو ان دی پی در مشارکت با وزارت داخلۀ افغانستان، پنج شفاخانه را برای قرنطین و معالجۀ پرسنل پولیس مبتلا به کووید-۱۹ فعال می‌سازد.

این شفاخانه‌ها در پنج ولایت تجهیزات طبی لازم دریافت خواهند کرد، نام ولایت‌ها ذکر نشده است.

کووید-۱۹ بیماری ویروسی است که از ووهان چین سرچشمه گرفته و می‌تواند با نشانه های مثل تب، سرفۀ خشک و بی حالی به همراه باشد. داکتران می‌گویند که مردم باید دستان شان را روزانه چند بار با صابون بشویند، در کنار پوشیدن ماسک در مکان‌های عمومی فاصلۀ جسمی را رعایت کنند و تا حد ممکن در خانه بمانند.

XS
SM
MD
LG