لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

نمایندهٔ ملکی ناتو: برخی اعضای تیم مذاکره کننده حکومت افغانستان به کووید‌۱۹ مبتلا شده اند


ستیفانو پونتی کورفو نمایندهٔ ملکی جدید ناتو برای افغانستان
ستیفانو پونتی کورفو نمایندهٔ ملکی جدید ناتو برای افغانستان

ستیفانو پونتی کورفو نمایندهٔ ملکی ناتو برای افغانستان می‌گوید که کووید-۱۹ بر همه سطوح به‌شمول پروسه صلح تأثیرگذار بوده است.

پونتی کورفو در مصاحبهٔ اختصاصی با رادیو آزادی گفت: "تعدادی از اعضای تیم مذاکره‌کننده حکومت و طالبان به ویروس کرونا مبتلا شده اند."

او اطمینان داد که این به ساختار هیئت‌های مذاکره‌کننده تغییری به میان نمی‌آورد.

آقای کورفو ابراز امیدواری کرد که کووید-۱۹ فرصتی برای برقراری صلح در افغانستان باشد.

او افزود: "جمهوری [حکومت افغانستان] در حال قرنطین اعضای تیم مذاکره کننده است که به کووید۱۹ مبتلا شده اند. وقتی که آزمایش‌شان منفی شد، با دوحه تماس می‌گیرند. از طرف دیگر ما دقیقاً نمی‌دانیم که به هر حال چه می‌گذرد، اینجا نمی‌شود در موردش صحبت کرد. باید همان طور باشد که شما به آن اشاره می‌کنید. این باید فرصتی برای برقراری صلح و دریچۀ فرصت باشد. متأسفانه، ما می‌بینیم که از طرف طالبان چنین چیزی در نظر گرفته نمی‌شود."

او افزود در آیندۀ نزدیک مذاکرات میان افغان‌ها آغاز خواهد شد.

همزمان با این سخنان نماینده ملکی ناتو برای افغانستان، برنامۀ توسعه‌ای سازمان ملل متحد (یوان‌دی‌پی) می‌گوید، افغانستان در نتیجۀ همه‌گیری ویروس کرونا با چالش‌های جدی روبه‌رو است.

این اداره دیروز (جمعه، ۳۰ جوزا) همچنان گفت، شیوع ویروس کرونا تهدید زیر سوال رفتن روند صلح افغانستان را نیزبه وجود آورده است.

در ادامه گفته شده است که سیستم مراقبت صحی "این کشور" درهم خواهد شکست و تا سال ۲۰۲۳ افغانستان دچار رکود اقتصادی ۱۷ درصدی خواهد شد.

در این حال ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح دیروز جمعه به رادیو آزادی گفت که همه‌گیری ویروس کرونا حتی تلاش‌های صلح را به کندی مواجه کرده است.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

پیش از این نشریه فارن پالیسی در اول ماه جون خبر داد که ملا هیبت‌الله رهبر طالبان امکان دارد به خاطر ابتلا به ویروس کرونا درگذشته باشد.

اما بعدِ آن دبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به رادیو آزادی گفت: "هیچ یک از عضو رهبری آنها به ویروس کرونا مبتلا نه‌شده است."

به نوشته فارن پالیسی: "به خاطر ابتلای تعدادی از رهبران طالبان به ویروس کرونا، ملایعقوب پسر ملامحمد عمر بنیادگذار و رهبری پیشین گروه طالبان، رهبری عملیات‌ها را به عهده گرفته است."

در اول ماه جوزا منابع نزدیک به عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه گفته بود که شماری از اعضای تیم مذاکره کننده به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

اما باوجود این همه دشواری‌ها، نمایندهٔ ملکی ناتو اطمینان داد که گفت‌وگوهای بین افغان‌ها در آیندهٔ نزدیک برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG