لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

نیویارک تایمز: امریکا بر مبنای 'موافقت‌نامۀ صلح'، شمار سربازانش را در افغانستان کاهش داده است


شماری از روزنامه‌های غربی
شماری از روزنامه‌های غربی

​بسیاری روزنامه‌های چاپ امریکا مطالبی را در بارۀ کاهش شمار سربازان این کشور در افغانستان نشر کرده.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز به‌نقل از جنرال فرانک مک­کنزی قوماندان فرماندهی مرکزی امریکا در منطقه نوشته است که ایالات متحدۀ امریکا بر مبنای موافقت‌نامۀ این کشور با طالبان، شمار سربازانش را در افغانستان به ۸۶۰۰ تن کاهش داده است.

به نوشتۀ روزنامه این در حالی‌ست که دیگر جهت‌های طرح پایان دادن جنگ در افغانستان با عقب­گرد و یا موانع رو‌به‌رو است.

روزنامه در ادامه می‌نویسد که در سال‌های پیش در اوج جنگ در افغانستان، بیش از صد هزار سرباز امریکا و دیگر اعضا و متحدین ناتو در افغانستان حضور داشتند.

اما سپس همه پذیرفتند که این جنگ راه حل نظامی ندارد. شمار سربازان بین‌المللی در افغانستان کاهش یافت و ایالات متحدۀ امریکا ستراتیژی دریافت راه حل سیاسی را در پیش گرفت- چیزی‌که به گفتۀ روزنامه تا حال پیچیده ثابت شده است.

نیویارک تایمز با اشاره به موافقت‌نامۀ امریکا و طالبان که در ۲۹ ماه فبروری در دوحۀ قطر امضا شد می‌نویسد که دو طرف توافق کرده اند که تمامی ۱۲هزار سرباز امریکایی در چند مرحله از افغانستان خارج شوند.

مبادلۀ زندانیان میان حکومت افغانستان و طالبان و آغاز گفت‌وگو بین افغانان نیز بخشی از موافقت‌نامه است.

  • ورلد پولیتیکل ریویو

نشریۀ ورلد پولیتیکل ریویو، مطلبی را در بارۀ تلاش‌های صلح افغانستان نشر کرده .

نویسندۀ مطلب می‌نویسد که افغانستان تا رسیدن به صلح، هنوز راه طولانی در پیش دارد اما به گفتۀ وی، خبرها در این مورد که مذاکره‌کنندگان حکومت افغانستان به زودی با رهبران طالبان در قطر به‌طور مستقیم دیدار خواهند کرد گواه آن است که امکان دستیابی به صلح وجود دارد و یا این حد اقل یک گام کوچک در زمینۀ نزدیک شدن به صلح است.

نویسنده افزوده که رسیدن به این مرحله چند ماه پس از امضای موافقت‌نامه میان امریکا و طالبان بیانگر آن است که اقدام‌های اعتمادسازی کار می‌دهند.

اما نویسنده در عین حال می‌گوید که اگر یکی از طرف‌های جنگ و یا هم جهت‌های دیگر مانند پاکستان احساس می‌کنند که گویا در زمینۀ فشار دادن برای شرط‌های بهتر در موقعیت خوب قرار دارند، شاید نمی‌دانند که بازی شطرنج روان است.

نشریۀ ورلد پولیتیکل ریویو می‌نویسد که در حال حاضر فقط موقف‌های امریکا و پاکستان در تلاش‌های جاری شامل است.

به باور نشریه در این خصوص بالای چین،هند،ایران،روسیه و کشورهای خلیج هم باید حساب شود و بقایای القاعده و گروه داعش در منطقه نیز در نظر گرفته شوند.

XS
SM
MD
LG