لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

استقبال امریکا از تصویب قطعنامه شورای حکام اداره انرژی اتمی ملل متحد در مورد ایران


آرشیف
آرشیف

شورای حکام ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد در قعطنامۀ جدید از تهران خواسته تا به مفتشان این اداره اجازه دهد که از دو مرکز هسته‌ای‌اش دیدن کنند تا روشن شود که ایران در اوایل سال ‌های ۲۰۰۰ فعالیت‌های هسته‌ای پنهانی داشته یا نه.

برایان هوک نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ امریکا در امور ایران از این گام استقبال کرده و آنرا مهم دانسته است.

او به روز جمعه (۱۹ جون) گفت که تهران هنوز حاضر نشده به پرسش‌ها در مورد فعالیت‌های هسته‌ای قبلی خود پاسخ دهد. هوک گفته که تهران از یک سال به بازرسان ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی اجازۀ بازدید از تأسیسات هسته‌ای‌اش را نداده که نگران کننده است.

او در نشستِ خبری از راه دور گفت، اگر ایران چیزی را پنهان نمی‌کند نباید از رفتنِ بازرسانان به تأسیسات هسته‌ای‌اش جلوگیری کند.

برایان هوک
برایان هوک

هوک افزوده که محمد جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران در واکنش به تصویب قعطنامۀ جدید پنج تویت کرده و گفته که ایران چیزی برای پنهان کاری ندارد.

فرانسه، جرمنی و بریتانیا قطعنامه را پیشکش کردند که با ۲۵ رأی موافق تصویب شد. ایالات متحده از آن پشتیبانی کرد. برخی دیگر از جمله هند، پاکستان و آذربایجان رأی نداند. روسیه و چین رأی مخالف دادند.

هوک این اقدام روسیه و چین را "غیرمسئولانه" خوانده و گفته که مسکو و پیکنگ تلاش کردند که ایران را از بازرسی ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی نجات دهند.

کاظم غریب آبادی سفیر ایران در ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی گفته که کشورش این قعطنامه را قویاً رد می‌کند و به زودی پاسخ می‌دهد.

مقام‌های ایرانی گفته اند، تصویب همچو قعطنامه‌ها ممکن است روابط میان ایران و ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی را خراب کند.

از سوی دیگر، میخایل یولیانوف سفیر روسیه در سازمان ملل متحد ویانا در حساب توییترش نوشته که این قعطنامه مثمر نخواهد بود، اما او گفته که نیاز است تا ایران و ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی تنش‌های موجود میان‌شان را حل کنند.

ایران همواره گفته که برنامه هسته‌ای‌اش مقاصد صلح آمیز را دنبال می‌کند. اما ایالات متحده شک دارد. دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای جامع با ایران بیرون شد و تحریم‌های شدید را بر تهران از سر گرفت.

ایران و شش قدرت جهان در سال ۲۰۱۵ به توافق رسیده بودند.

XS
SM
MD
LG