لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

داکتران مراکز مبارزه با کووید‌۱۹: حقوق و امتیازات ما پرداخت نشده است


آرشیف، داکتران در شفاخانه اختصاصی کووید۱۹ در ولایت هرات
آرشیف، داکتران در شفاخانه اختصاصی کووید۱۹ در ولایت هرات

اگر چه اخیراً برای مبارزه با ویروس کرونا کمک‌های بین‌المللی به افغانستان سرازیر شده، اما معاشات کارمندان مراکز مبارزه با این ویروس در این کشور ماه‌ها است که پرداخته نشده است.

شماری از آن‌ها به رادیو آزادی گفته‌اند که دو تا سه ماه حقوق خود را نگرفته‌اند و با مشکلات جدی مالی مواجه شده‌اند.

داکتر نورالله، سرطبیب شفاخانه ولایتی ارزگان به رادیو آزادی گفت: "دو ماه می‌شود که من و داکترانی که در این شفاخانه کار می‌کنند، معاشات ‌مان را اخذ نکرده‌ایم. ما با مشکلات جدی اقتصادی روبه‌رو هستیم."

‎داکتر نورالله کمبود تجهیزات صحی در این شفاخانه را از مشکلات دیگری خواند که مبارزه با ویروس کرونا را با چالش مواجه کرده است.

به گفته او، این موضوع بارها با مسئولان در میان گذاشته شده، ولی هنوز به آن رسیدگی نشده است.

داکتر عبدالغفار سعید مسئول بخش ولایتی وزارت صحت عامه در بخش مبارزه با ویروس کرونا در ولایت پکتیا است. او نیز می‌گوید تا کنون امتیازاتی را که وزارت صحت در این زمینه برای داکتران اختصاص داده، به داکتران نپرداخته است.

او گفت: "من از آغاز زمان شیوع ویروس کرونا این مسئولیت را به عهده گرفته‌ام، اما از همان زمان تا حال امتیازاتی که از سوی وزارت صحت برای ما منظور شده بود آنرا به دست نیاورده‌ام."

داکتران در شفاخانه افغان جاپان در کابل
داکتران در شفاخانه افغان جاپان در کابل

‎رسول گل ثمر رئیس صحت عامه ولایت لوگر نیز تأیید می‌کند که تا هنوز معاشات کارکنان بخش مبارزه با ویروس کرونا در این ولایت برای شان پرداخت نشده است.

این در حالی است کارکنانی که برای تشخیص و درمان کووید-۱۹ در شماری از ولایت‌ها استخدام شده‌اند، در سه ماه گذشته حقوق خود را نگرفته‌اند.

اما معصومه جعفری، معاون سخنگوی وزارت صحت عامه به رادیو آزادی گفت: ‎"در بخش معاشات باید بگویم که برخی از کارمندان بخاطری معاشات‌شان را دریافت نکرده‌اند که قراردادهای‌شان را امضا نکرده‌اند و یا هم حساب بانکی نداشته ‌اند. پرداخت معاشات از سوی وزارت در جریان است. اما در بخش تجهیزات باید بگویم که در حال حاضر تجهیزات در شفاخانه‌ها موجود است. تنها در شفاخانه‌هایی که کمبود است، نیاز به وقت دارد و برای همه تجهیزات فرستاده می‌شود."

‎این در حالی است که پیش از این نیز از کمبود آکسیجن و برخی سهولت‌های صحی دیگر و حتی نبود آن شکایت‌های مطرح شده بود.

پیش از این نسرین اوریا خیل رئیس شورای طبی افغانستان به رسانه‌ها گفته داکتران بخش مبارزه با ویروس کرونا، در چند ماه گذشته معاش نگرفته‌اند که این مشکل بر روحیه آنان تأثیرگذار بوده است.

XS
SM
MD
LG