لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

موفقیت نسبی پلاسمادرمانی برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در افغانستان


آرشیف، خون اهدا شده برای پلاسمادرمانی
آرشیف، خون اهدا شده برای پلاسمادرمانی

افغانستان از چند هفته به این سو در چهارچوبی روش پلاسمادرمانی را برای درمان کووید-۱۹ آزمایش می‌کند.

در این روش از پلاسمای خون بیماران بهبود یافته برای درمان بیماران بستری استفاده می‌شود.

به گفته مسئولان وزارت صحت، تا حال نزدیک به ۳۰ بیمار وخیم به صورت آزمایشی در این تحقیق شرکت کردند. ۲۰ نفر آن‌ها در بلخ بوده‌اند.

نظام‌الدین جلیل رئیس صحت عامه بلخ به رادیو آزادی گفت شش تن این بیماران بهبود یافته و مرخص شده‌اند: "خوشبختانه این مریضان رخصت شدند و به خانه برگشتند و در حال رفتن به صفحه شفایابی هستند. بقیه مریضانی که پلاسما گرفته‌اند زیر نظارت قرار دارند و هر روز در وضعیت سلامتی‌شان بهبودی دیده می‌شود. مریضانی که بالای‌شان پلاسماتراپی صورت گرفته، نفس‌تنگی شدید داشتند. اگر عاجل اقدام نمی‌شد و در صورت رفتن این مریضان به [استفاده از] ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) ممکن پلاسما تراپی برای‌شان نتیجه قناعت بخش نمی‌داد."

چهار بیمار دیگر در کابل هم برای آزمایش این روش درمانی شرکت کردند. مسئولان در شفاخانه خصوصی الحیات می‌گویند یکی از این بیماران بهبود یافته و مرخص شده است و دو بیمار دیگر در حال بهبود هستند.

بیماران مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان در کابل
بیماران مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان در کابل

محبوب‌الله شفیق سرطبیب این شفاخانه به رادیو آزادی گفت: "دو مریضی که وضعیت‌شان وخیم بود، سویه آکسیجن در خون یکی از این مریضان قبل از پلاسمادرمانی در حدود ۴۰ بود و در مریض دیگر بین ۵۰ تا ۶۰ بود، بعد از گرفتن پلاسما یکی از مریضانی که حالا ده روز از این آزمایش در وی سپری شده، حالا این مریض بدون این که آکسیجن بگیرد، مقدار آکسیجن در خونش به ۷۵ رسیده و در صورتی که آکسیجن بگیرد، مقدار آکسیجنش به ۹۳ می‌رسد."

این شفاخانه خصوصی در نظر دارد که ده بیمار دیگر را هم در روزهای آینده آزمایش کند.

اما نظام‌الدین جلیل، رئیس صحت عامه بلخ می‌گوید که روش پلاسمادرمانی برای درمان بیمارانی که بیماری زمینه‌ای دارند، شاید نتیجه قناعت‌بخشی ندهد.

به گفته او، پلاسمادرمانی برای درمان بیمارانی که به تازگی حال آن‌ها وخیم شده، نتیجه بهتری می‌دهد.

وزارت صحت عامه پیش از این گفته که آزمایش پلاسمادرمانی برای بیماران کووید ۱۹ سرعت خواهد یافت.

داکتر حین صحبت با یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان در کابل
داکتر حین صحبت با یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان در کابل

پلاسما مایع مخلوطی در خون است که بیش از پنجاه درصد تمام خون بدن انسان را تشکیل می‌دهد. این مایع در ترکیب خود شحم، نمک و پروتین دارد. از پلاسمای خون بهبود یافتگان ده‌ها سال قبل نیز در برخی کشورها برای بهبودی برخی بیماری‌های ویروسی دیگر نیز استفاده می‌شده است.

استفاده از پلاسمای خون بیماران بهبودیافته برای بیماران کووید ۱۹ نه تنها در افغانستان بلکه پیش از این در برخی کشورهای دیگر هم آزمایش شده که به گفته کارشناسان نتیجه نسبتاً قناعت‌بخش داشته است.

افغانستان در حالی پلاسمای خون برای بیماران کووید۱۹ را آزمایش کرده است که ویروس کرونا در این کشور در حال اوج گیری است. در یک شبانه روز گذشته از ابتلای ۴۰۹ تن و جان باختن ۱۲ تن از اثر ویروس کرونا گزارش شده است. همچنان در این مدت ۴۷۲ تن بهبود یافته اند.

بر اساس گزارش‌های رسمی، رقم کلی مبتلایان تا حال در افغانستان به نزدیک به ۲۹ هزار تن رسیده و همچنان در چهار ماه اخیر ۵۸۱ تن جان باخته و نزدیک به ۹ هزار تن بهبود یافته اند.

XS
SM
MD
LG