لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

حنیف اتمر در رأس یک هیئت عالی‌رتبه وارد تهران شد


حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان
حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان

محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان در رأس هیئتی به ایران رفته است.

آقای اتمر در حالی به ایران سفر می‌کند که روابط میان کابل و تهران پس از کشته شدن شماری از مهاجران افغان در آن کشور تا حدی تیره شده است.

حامد تهذیب معاون سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید که هیئت افغانی در مورد دو رویداد کشته شدن مهاجران افغان در ایران و برخی مسایل سیاسی دیگر گفت‌وگوهای مفصلی خواهد کرد.

آقای تهذیب روز یکشنبه ( اول سرطان) به رادیو آزادی گفت که جلوگیری از رویدادهای مشابه در آینده بخش عمده‌ای از گفت‌وگوهای میان دو طرف خواهد بود:
"یک هیئت بلندرتبه افغانستان به ریاست محمدحنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه امروز به ایران رفت. قرار است در جریان این سفر هیئت افغانی در مورد رویدادهای خونین اخیر و راه‌های جلوگیری از تکرار آن، تقویت روابط دوجانبه و همچنین در مورد سند همکاری میان دو طرف بحث‌های همه‌جانبه کنند."

روابط میان کابل و تهران پس از آن به تیرگی گرایید که به گفته مقام‌های افغان در ۱۲ ثور سال جاری خورشیدی در مرز میان دو کشور شماری از کارجویان افغان از سوی نیروهای سرحدی ایران مجبور شدند تا خود را به هریرود بیندازند.

جسد دو افغان که ادعا می‌شود نیروهای مرزی ایران آنها را مجبور کرد تا خود را به دریا بیندازند.
جسد دو افغان که ادعا می‌شود نیروهای مرزی ایران آنها را مجبور کرد تا خود را به دریا بیندازند.

حمید طهماسی رئیس هئیت تحقیق این رویداد پس از تحقیقات گفت که در این رویداد ۱۲ افغان جان باختند، ۱۷ تن نجات یافتند و ۱۷ نفر دیگر هنوز ناپدید هستند.

پس از آن در شهر یزد ایران بر اثر شلیک نیروهای امنیتی آن کشور و آتش گرفتن موتر حامل پناهجویان افغان، سه پناهجو کشته و هشت پناهجوی دیگر زخمی شدند.

در همین حال رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران روز شنبه گفته که نیروهای ایرانی در رویداد غرق مهاجران افغان دست ندارند.

اما وزارت خارجه افغانستان اظهارات این مقام قضائی ایران را رد می‌کند و می‌گوید که در این مورد مدارک کافی به معاون حقوقی وزارت خارجه ایران در سفر اخیر او به کابل سپرده شده است.

ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

در همین حال محمد میرزا کتوازی معاون اول ولسی جرگه سفر هیئت افغانستان به ایران را اقدام بجا می‌داند اما تأکید می‌کند که امنیت مهاجران افغان در ایران باید با جدیت مطرح شود و این سفر نتایج واضح در پی داشته باشد: "ولسی جرگه از سرپرست وزارت خارجه می‌خواهد که در مورد این موضوعات با مقام‌های ایرانی با جدیت بحث کند. این سفر باید دستآورد داشته باشد. ولسی جرگه نیز این مسایل را به گونه جدی دنبال می‌کند."

رویدادهای کنار رودخانه آمو یزد ایران در داخل افغانستان و هم در سطح بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای یافت و واکنش‌های زیادی برانگیخت.

در کابل مظاهره در برابر سفارت ایران صورت گرفت و سفارت امریکا در کابل نیز به تازگی گفته که در کنار افغان‌هایی که در ایران اذیت، شکنجه و کشته شده‌اند ایستاده است.

اما وزارت خارجه ایران در واکنش به مظاهره در برابر سفارت خود در کابل، عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در تهران را احضار کرد.

یک خبرگزاری در ایران گزارش داد که از آقای لیوال در مورد گروه‌های معلومات خواسته شده بود که در جریان تظاهرات به دفاتر سفارت آسیب رسانده بودند.

XS
SM
MD
LG