لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۶

اعتراض ده‌ها دهقان در هرات به لغو پروژه مدیریت محصولات زراعتی


اعتراض دهقانان در ولایت هرات
اعتراض دهقانان در ولایت هرات

عدم منظوری پروژه مدیریت محصولات زراعتی در دوره ویروس کرونا از سوی ولسی جرگه باعث تجمع اعتراضی دهقانان و باغداران در مقابل دفتر والی هرات شده است.

قرار بود که از طریق این پروژه یک هزار کشمش‌خانه و ۲۰۰ ذخیره گاه پیاز در ولسوالی‌های هرات ساخته شود.

گل احمد و عبدالقیوم، دو تن از دهقانان هرات می‌گویند که بخشی از پروژه ساخت کشمش‌خانه را با بودجه شخصی‌شان اجرا کرده‌اند، اما پولی برای آن‌ها حکومت برای تکمیل این پروژه نداده است: "ما ۵۰ درصد کار کشمش‌خانه را به پول قرض پیش بردیم و ۱۵۰ هزار افغانی مصرف کردیم تا این ۵۰ فیصد شده و حالا می‌گویند که این بودجه لغو شده و نباید لغو می‌شد، به خاطری که دهقانان دیگر پولی ندارند و باید پارلمان این را تصویب کند."

دهقانان معترض در ولایت هرات
دهقانان معترض در ولایت هرات

"هر دهقانی در حدود یک و نیم صد الی دو صد هزار افغانی مصرف کرده و خانه و باغ خود را به گرو داده و گاو خود را فروخته، قرض کرده و باید دولت دوباره این پروژه را تصویب بکند و دوباره این کار را شروع بکند."

از طریق پروژه مدیریت محصولات زراعتی در دوران ویروس کرونا، زمینه برای صادرات اقلام زراعتی فراهم می‌شد. بشیر احمد بهادری، رئیس اتاق زراعت و مالداری هرات، از حکومت افغانستان خواست که با تطبیق این پروژه به رشد بخش زراعت و حمایت از دهقانان و باغداران اقدام کند: "تقاضای ما این بود که این پروژه را منظور کنند. به‌خاطری که این پروژه متعلق به دهقانان است و از این پروژه استفاده می‌کنند. فصل فصل میوه است. اگر این را به تعلیق درآورند، دهقان ما یک سال متضرر می‌شود."

وحید قتالی، والی هرات نیز با معترضان دیدار کرده است. او اطمینان داده است که حکومت زمینه برای تطبیق پروژه مدیریت محصولات زراعتی در هماهنگی با ولسی جرگه در دوران شیوع کووید-۱۹ را فراهم می‌سازد: "ما نمی‌توانیم بپذیریم که این قسم یک برنامه بزرگ ملی که باعث دلگرمی ده‌ها هزار دهقان و زارع ما شده و این قدر کار خلق کرده، متوقف شود. اگر یک مشکل تخنیکی بر خورده باشد، با اطمینان به شما می‌گویم که حل می‌شود."

شمار زیادی از مردم هرات به زراعت اشتغال دارند. نبود بازار فروش و سردخانه از عوامل عمده کاهش قیمت محصولات زراعتی دانسته می‌شود.

باغداران و دهقانان هرات امیدوار بودند که با ساخت کشمش‌خانه و ذخیره‌گاه پیاز، محصولات‌شان را در زمان مناسب به بازارهای خارجی صادر کنند، اما حالا چشم‌انداز روشنی برای تحقق این خواست متصور نیست.

XS
SM
MD
LG