لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

کار دو پروژه ملی به علت شیوع ویروس کرونا در بامیان متوقف شده است


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

با شیوع ویروس کرونا کار پروژه‌های مهم ملی در بامیان از جمله جاده‌های یکه‌ولنگ‌دره صوف و بامیان‌بغلان کاملاً متوقف شده است.

جاده یکه‌ولنگ‌دره‌صوف دومین دهلیز شمال‌جنوب کشور است که به درازای ۱۷۸ کیلومتر یکه‌ولنگ بامیان را به دره‌صوف سمنگان وصل می‌کند. کار این پروژه در سال ۱۳۹۶ آغاز شد و قرار بود در سه‌ونیم سال به پایان برسد، ولی تا حال تنها ۲۰ درصد آن تکمیل شده است.

جاده بامیان‌بغلان هم از پروژه‌های ملی است که در سال ۱۳۹۷ کارش آغاز شد و تا اکنون ۱۹ درصد آن تکمیل شده است.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به دلیل کوتاهی دهلیزها شمال‌جنوب از طریق بامیان، بر اهمیت آن تأکید کرده و خواستار پایان کار این پروژه‌ها در زمان مشخص آن‌ها شده است. ولی تعطیل شدن کار این پروژه‌ها، دورنمای پایان کار آن‌ها را تیره و تار کرده است.

در همین حال محمدعلی شهرستانی، رئیس فوائد عامه بامیان تأکید دارد که کار این پروژه‌ها باید با رعایت توصیه‌های صحی و فاصله‌گذاری اجتماعی آغاز شود: "اینها کرونا را بهانه گرفته و کار را تعطیل کرده‌اند. من با شرکت چیندو و لیمک، که تا ماه رمضان کارش ادامه داشت، چندین جلسه گرفتم که با در نظر داشت شرایط کرونایی کار را شروع نمایند، اما معلوم نیست که چه زمانی شروع می‌کنند. حالا جاده یکه‌ولنگ‌دره‌صوف انجنیرانش در چین هستند. من که تعقیب کردم، کسی برای آنها ویزا نمی‌دهد که افغانستان بیایند."

شماری از اعضای شورای ولایتی بامیان توقف پروژه‌های ملی را نگران‌کننده دانسته و از حکومت خواسته‌اند که زمینۀ آغاز دوبارۀ کار این پروژه‌ها را فراهم کند.

علی هاشمی، رئیس شورای ولایتی بامیان می‌گوید: "بزرگ‌ترین نگرانی ما این است که مهم‌ترین پروژه ملی در بامیان جاده دره‌صوف‌بامیان بود که بخاطر ویروس کرونا متاسفانه تعطیل شده است. کسانی که در آنجا استخدام شده بودند سرگردان و منتظر کار هستند. مشکل عمده دیگر که دو سال و چند ماه از این پروژه گذشته، اما ۲۰ فیصد پیشرفت کاری دارد که این قابل نگرانی برای مردم بامیان است."

از سوی دیگر، زلف‌علی از مسئولان شرکت قراردادی جاده بامیان‌بغلان می‌گوید تا هفته آینده کار این پروژه با شدت کمتر از پیش آغاز می‌شود. این در حالی است که به دلیل سردی هوا مدت زمان کاری در بامیان به مراتب کمتر از ولایت‌های دیگر است.

XS
SM
MD
LG