لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

ساکنان تخار: وضعیت امنیتی وخیم است حکومت توجه ندارد


شهر تالقان مرکز ولایت تخار
شهر تالقان مرکز ولایت تخار

با وجود تلاش‌ها برای برقراری صلح در افغانستان، حملات گروه طالبان در شمال‌شرق این کشور شدت یافته است.

شماری از فعالان مدنی و برخی از اعضای شورای ولایتی تخار می‌گویند که در دو ماه اخیر حملات طالبان در این ولایت افزایش یافته است.

مجیب‌الرحمان قروق‌سایی و شجاع فرهنگ، فعالان مدنی تخار به رادیو آزادی گفتند: "در مجموع، وضعیت امنیتی خیلی و خیم شده است. مسئولان محلی و دولت در قبال تأمین امنیت ولایت تخار هیچ توجهی ندارند. زیرا به خاطر تأمین امنیت هیچ سعی و تلاش به‌خرج نمی‌دهند."

"در یک‌ ماه گذشته بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای امنیتی ما به‌شمول خیزش‌های مردمی در ولسوالی‌های ماورای کوچه به دلیل بی‌کفایتی و بی‌توجهی مسئولان محلی تخار جان‌های شیرین خود را از دست داد‌ند."

از سویی هم برخی اعضای شورای ولایتی تخار نیز وضعیت امنیتی این ولایت را نگران‌کننده دانسته‌اند. آن‌ها می‌گویند که بارها این موضوع را با مقام‌های حکومت مرکزی در میان گذاشته‌، اما پاسخ مثبتی دریافت نکرده‌اند.

محمداعظم افضلی، منشی شورای ولایتی تخار به رادیو آزادی گفت: "در این اواخر جنگ میان نیروهای دولتی و طالبان مسلح تشدید یافته است. در سابق جنگ‌ها بیشتر در ولسوالی‌های ماورای کوکچه بود، اما حالا جنگ به ولسوالی بهارک، که در ۱۵ کیلومتری شهر [تالقان] موقعیت دارد، رسیده است. همچنین در ساحاتِ نزدیک شهر تالقان و در مناطق قلبرس جنگ تشدید یافته است. واقعاً این وضعیت مردم را نگران ساخته است."

اما عبدالخلیل، سخنگوی پولیس تخار می‌گوید که نیروهای امنیتی و دفاعی اراده جدی برای سرکوب جنگجویان طالبان دارند: "یک سلسله مشکلاتی در برخی از ولسوالی‌های تخار از ناحیه مخالفان مسلح حکومت موجود است. نیروهای دولتی ما فعلاً در ساحه مستقر هستند. ما اکثراً حملات تهاجمی اینها را در ولسوالی‌های نمک‌آب، بهارک و فرخار دفع کردیم. طالبان به شکست قطعی مواجه شدند."

به‌گفته منتقدان، به دلیل بی‌توجهی مسئولان محلی هم اکنون ناامنی به دلیل حضور طالبان، به همه ولسوالی‌های تخار گسترش یافته و با گذشت هر روز وضعِ امنیتی در این ولایت بد‌تر می‌شود.

منتقدان هشدار می‌دهند که اگر به زودی حکومت مرکزی و اداره محلی تخار در خصوص وضعِ امنیتی این ولایت دست به کار نشوند، دست به اعتراضات گسترده می‌زنند.

XS
SM
MD
LG