لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

با افزایش ناامنی شاهراه کابل‌لوگر به "جادۀ مرگ" مسمی شده است


آرشیف، شاهراه کابل لوگر
آرشیف، شاهراه کابل لوگر

شاهراه کابل‌لوگر به دلیل افزایش ناامنی، "جاده مرگ" خوانده می‌شود.

مسافران این شاهراه و ساکنان ولایت لوگر می‌گویند که طالبان در این شاهراه چند ایست‌ بازرسی ایجاد کرده‌اند همه‌روزه با نیروهای دولتی درگیر می‌شوند.

سمیع جان باشنده لوگر آنچه را در این شاهراه دیده به رادیو آزادی چنین توضیح داد: "راه کابل‌لوگر بسیار ناامن شده. مردم به آسانی نمی‌توانند رفت‌وآمد کنند. همه‌روزه درگیری است. به مردم عادی نیز آسیب می‌رسد. حالا این شاهراه به نام جاده مرگ معروف شده است."

پل علم، مرکز ولایت لوگر ۶۴ کیلومتر از شهر کابل فاصله دارد، اما باشنده‌های لوگر می‌گویند که هیچ بخش این ولایت امن نیست.

در ماه عقرب سال گذشته نیز سه قاضی و یک کارمند اجرایی محکمه استیناف ولایت پکتیا در ولسوالی محمد آغه لوگر از سوی گروه طالبان تیر باران شدند.

بدالهادی، راننده موتر در شاهراه کابل‌لوگر، می‌گوید مسافران به دلیل درگیری در این شاهراه در برخی موارد ساعت‌ها منتظر می‌مانند: "در این راه همواره جنگ می‌شود. تانکرها را آتش می‌زنند. در برخی موارد که آگاه می‌شویم درگیری است مجبور می‌شویم موتر را ساعت‌ها متوقف کنیم."

راه رفت‌وآمد به ولایت‌های خوست و پکتیا نیز از ولایت لوگر می‌گذرد. در برخی موارد باشندگان ولایت پکتیکا نیز از این راه رفت‌وآمد می‌کنند.

دیدار لونگ، سخنگوی والی لوگر به رادیو آزادی گفت که تلاش‌ها برای بهبود امنیت شاهراه کابل‌لوگر ادامه دارد.

به گفته آقای لونگ، روز سه‌شنبه والی و شماری دیگر از مقام‌های ولایت لوگر با مقام‌های ارشد وزارت داخله در این مورد گفت‌وگو کردند.

در همین حال فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید که تأمین امنیت شاهراه‌ها در صدر برنامه‌های کاری این وزارت قرار دارد.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

به گفته او، برای امنیت شاهراه کابل‌لوگر و کابل‌پکتیا گام‌های جدی برداشته خواهد شد: "چندی پیش سرپرست وزارت دفاع به ولایت لوگر سفر کرد. وضعیت امنیتی این ولایت را از نزدیک بررسی کرد. با مسئولان ارشد و والی لوگر دیدار کرد. به مقام‌های مسئول دستور داد که برای بهبود امنیت شاهراه‌ها به ویژه شاهراه کابل‌لوگر و کابل‌گردیز توجه بیشتر شود."

نگرانی‌ها در باره ناامنی در شاهراه کابل‌لوگر در حالی مطرح می‌شود که در روزهای پسین گزارش‌ها در مورد فعالیت تازه طالبان در این شاهراه منتشر شدند.

همچنین در شبکه‌های اجتماعی نیز ویدیوهای آتش‌سوزی تانکرها و ایست‌های بازرسی طالبان در این شاهراه پخش شدند و این امر نگرانی‌ها را بیشتر کرد.

XS
SM
MD
LG