لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

'در كتاب جان بولتن روی اختلافات قصر سفید در مورد افغانستان بحث شده است'


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان

در روزهای اخیر در مورد اظهارات جان بولتن، مشاور سابق امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریكا، ابراز نظرهای زیاد شده است.

  • دستارز اند سترایپس

بر اساس گزارش روزنامۀ دستارز اند سترایپس، در كتابی‌كه روز سه شنبه این هفته نشر شد، جان بولتن در بارۀ اختلافات موجود در قصر سفید در مورد افغانستان بحث كرده است.

شماری از اعضای حزب جمهوری‌خواه معتقد اند که آقای بولتن نباید مسائل پنهان و محرم را فاش می‌کرد. اما دموکرات‌ها می‌گویند، باید جان بولتن این موضوعات را در جریان استیضاح سال گذشته، مطرح می‌کرد.

مایك پومپیو وزیر امور خارجه امریكا، پیش از این گفته كه جان بولتن با چاپ این كتاب مرتکب جرم شده است.

جان بولتن می‌نویسد، رئیس جمهور ترمپ افزایش تعداد عساکر امریکایی را در افغانستان یک حرکت ناموفق خوانده و در تلاش بود که مدت‌ها قبل، همۀ نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج کند.

کتاب جان بولتن با عنوان "در اتاقی که این اتفاق افتاد"مسایل مربوط به دورۀ اشتغال هفده ماهۀ وی را در کابینۀ دونالد ترمپ، تحت پوشش قرار می‌دهد.

بولتن نوشته که ترمپ می‌خواست نیروهای امریکایی را در سال دوهم ریاست جمهوریش از افغانستان خارج کند، اما به دلیل تاکید جیمز ماتیس وزیر دفاع وقت و دیگران این کار را نکرد.

ایالات متحدۀ امریکا به تاریخ ۲۹ فبروری سال‌جاری میلادی به یک توافق صلح با طالبان رسید. براساس آن تعداد عساکر امریکایی در افغانستان باید تا ماه جولای سال‌جاری به ۸۶۰۰ تن کاهش یابد، اما مقام‌های امریکایی گفته اند که آنها قبل از این موعد، تعداد عساکر شان را در افغانستان کاهش داده اند.

  • ان.اچ.کی ورلد​

موسسۀ انتشاراتی ان.‌اچ.‌کی (NHK World) جاپان مقاله‌ای را در مورد تیتسو ناکامورا بشردوست و کارمند خیریۀ جاپانی که در سال گذشته در افغانستان کشته شد، نشر کرده است.

تیتسو ناکامورا که از وی در افغانستان اکثراً به نام "کاکا مراد" یاد می‌شد شش ماه قبل، به تاریخ چهارم دسمبر سال گذشتۀ میلادی در ولایت ننگرهار کشته شد و این رویداد بسیاری مردم افغانستان را متاثر کرد.

نشریۀ جاپانی ان.اچ.کی ورلد (NHK World) می‌نویسد، تیتسو ناکامورا کشته شد، اما تعهدات وی به صلح و رفاه در ذهن مردم افغانستان، تازه است.

نشریۀ به تصویری از ناکامورا اشاره می‌کند که توسط شماری از باشندگان کابل روی دیوار نقاشی شده و با کلمات درشت نوشته شده است "تو در قلب‌های ما هستی".

چهار تن در ارتباط با قتل تیتسو ناکامورا دستگیر شده اما بعد آزاد شدند، زیرا هیچ مدرک اثباتیه در مورد دست داشتن آنها در این رویداد به‌دست نیامد.

تیتسو ناکامورا مشهور به "کاکا مراد" بیش از ۳۰ سال را در افغانستان سپری کرده، روی پروژه های کار کرد که به آبادی اراضی بیشتر منجر شده است.

به نوشته نشریۀ جاپانی ان. اچ. کی ورالد (NHK World) شش ماه از مرگ تیتسو ناکامورا گذشت، اما وضعیت در افغانستان بهبود نیافت، حملات طالبان و داعش و شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور همچنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG