لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

شکایت دست‌فروشان و تاجران ولایت بلخ از باج‌گیری‌های پولیس


آرشیف، شهر مزار شریف
آرشیف، شهر مزار شریف

مردم در ولایت بلخ از اخاذی‌های غیرقانونی پولیس از دست‌فروشان، دکانداران و تجاران در شهر مزارشریف شکایت می‌کنند.

دست‌فروشان، دکانداران و تجاران در بلخ از پولیس شکایت دارند و این نیروها را به باج‌گیری متهم می‌کنند.

شماری از کسبه‌کاران، دست‌فروشان و دکانداران در مربوطات ناحیه دوم و سوم امنیتی شهر مزار شریف می‌گویند که همه روز پولیس از آن‌ها مقدار پول مشخص باج می‌گیرد.

آرشیف، شهر مزار شریف، یک فروشنده داروهای یونانی
آرشیف، شهر مزار شریف، یک فروشنده داروهای یونانی

به‌گفته این کسبه‌کاران اگر به این نیروها باج ندهند، از سوی آن‌ها به بهانه‌های مختلف لت‌وکوب می‌شوند و اجازه فعالیت را برایشان نمی‌دهند.

محمد قدیر، در مربوطات حوزه دوم امنیتی شهر مزارشریف بالای یک کراچی دستی، لباس لیلامی می‌فروشد.

او می‌گوید که روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ افغانی را به‌خاطری به پولیس می‌دهد تا مانع کار و باراش نشود.

وی می‌افزید: "هرروز پول می‌گیرد، تنها در راستای ما صد دکان و کراچی موجود است، هرشام تا به ده‌هزار افغانی از همه ما جمع می‌کند."

دکانداران در مارکیت‌های تجارتی غوربندی و متحد می‌گویند که برای بیش ۲۰ روز به دلیل قرنطینه شهر دکان های‌شان مسدود بوند، اما در بدل پرداخت فی دکان پنج هزار افغانی رشوه بازگشایی شدند.

آرشیف
آرشیف

پولیس در بلخ تنها از کسبه‌کاران و دکانداران اخاذی غیرقانونی انجام نمی‌دهد بلکه تاجران در این ولایت نیز از رشوه‌ستانی این نیروها در کمبردهای ورودی به شهر مزارشریف به‌ستوه آمده اند.

لعل محمد یکی از تاجران بلخ می‌گوید که او تجارت واردات پرزه موتر را انجام می‌دهد و حین وارد کردن اموال‌اش به‌داخل شهر مزار شریف مجبور به پرداخت ۵ تا ۱۰ هزار افغانی پول غیرقانونی به پولیس شاهراه بلخ است.
او می‌افزاید:" ما مجبور هستیم اگر پول را به پولیس ندهیم مال ما روزها در کمربند بدون هیچ دلیل قناعت‌بخش نگهداری می‌شود و اجازه دخول به شهر را نمی‌دهند."

در این حال، شورای ولایتی بلخ نیز موضوع اخاذی غیرقانونی پولیس در این ولایت را تائید می‌کند.

افضل حدید رئیس این شورا به رادیو آزادی گفت: "اکثراً پولیس با اخذ رشوه به دکانداران و دست فروش زمینه را مساعد می‌سازد تا در اماکن ممنوعه و در بخش‌های از چهار راهی‌ها فعالیت کنند.

وی گفت: "این موضوع باعث ایجاد مشکلات ترافیکی و عبورومرور در مربوطات ناحیه‌های دوم و سوم امنیتی شده است."

آرشیف
آرشیف

او افزود: "مشکل وجود دارد نباید رد کنیم. پولیس اخاذی می‌کند و به ما هم شکایت رسیده است. اما ما سعی می‌کنیم به شکایت مردم رسیدگی کنیم."

با این حال مقام‌های پولیس بلخ وجود مشکلات و فساد مالی در بین این نیروها می‌پذیرد.

عادل شاه عادل سخنگوی پولیس بلخ به رادیو آزادی گفت که فرماندهی امنیه در تلاش ایجاد اصلاحات در بین نیروهای پولیس این ولایت است.

وی گفت در رابطه به رشوه ستانی و اخاذی غیرقانونی هر شکایت که با آنها شریک ساخته شود، بدون افشا هویت شاکی بررسی خواهد شد.

او گفت: "به ما هر کس شکایت کند آن‌را جدی بررسی می‌کنیم. اگر پولیس در هر جای از شهر از هر کسی رشوه بگیرد. باید موضوع با قومندانی امنیه شریک شود ما پیگیری می‌کنیم."

این در حالیست که قبلاً نیز اتاق تجارت و صنایع شمال گفته بود که پولیس بلخ از اموال وارداتی تاجران به شهر مزارشریف اخاذی غیرقانونی انجام می‌کند.

XS
SM
MD
LG