لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۴

واشنگتن تایمز: تیم عبدالله آماده است تا در مذاکرات با طالبان سازش کند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان

بعد از آنکه با افزایش حملات طالبان شماری از مقامات افغان نگرانی شانرا در مورد آینده صلح ابراز داشته اند، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان که مسئولیت درجه اول تلاش‌های صلح به را به دوش دارد گفته است، امیدوار است در آینده نزدیک با طالبان گفتگو شود.

  • واشنگتن تایمز

واشنگتن تایمز به همین اظهارات آقای عبدالله تمرکز نموده که به روز چهارشنبه با انستیتوت مطالعات صلح امریکا در واشنگتن از طریق یک صحبت ویدیویی ابراز داشت.

به نوشته واشنگتن تایمز آقای عبدالله که اداره ترمپ وی‌را فرد کلیدی در تلاش‌های جاری صلح می‌خواند گفت: "تیم وی آماده است در مذاکرات با طالبان که انتظار می‌رود در آینده نزدیک آغاز شود سازش کند."

به گفته واشگتن تایمز، با وجود آنکه آقای عبدالله در این صحبت ویدیویی تلاش کرد اهمیت حملات اخیر طالبان را کم نشان دهد ولی این هشدار را هم داد که ادامه چنین حملات پروسه صلح را متضرر ساخته می‌تواند.

این اظهارت رئیس شورای عالی مصالحه ملی در حالی ایراد شده که جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان سه روز پیش، هفته گذشته را خونین‌ترین هفته درنزده سال جنگ افغانستان خواند. او گفت در همان هفته طالبان در ۳۲ ولایت افغانستان ۴۲۲ حمله کرده اند که به گفته وی در آن حد اقل ۲۹۰ نیروی امنیتی افغان کشته شده اند.

  • یورو ایشیا ریفیو

نشریه یورو ایشیا ریفیو در رابطه با جنگ و تلاش‌های صلح در افغانستان مقاله ای منتشر نموده و در بخشی از آن به اظهارات عبدالله عبدالله توجه کرده که در یازدهم ماه می حین آغاز وظیفه جدیدش گفته بود "به فرصت‌هایی که بعد از آتش‌بس سه روزه عید سعید فطر برای صلح به میان آمده امیدوار است.

به نوشته نشریه بعد از این سخنان شماری دیگر از مقامات افغان اظهارات مشابه داشته اند.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح و صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته اند، حکومت تلاش دارد در آینده نزدیک هماهنگی را برای آغاز گفتگوهای صلح ایجاد کند. به گفته آقای صدیقی حکومت برای آغاز گفتگوها گام‌های مهم را برداشته است.

یکی از این گام‌های مهم آزادی زندانیان طالب است که خواست عمده طالبان برای آغاز گفتگوهاست.

حکومت افغانستان تا حال بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ زندانی طالب را رها کرده و طالبان در بدل ۵۵۰ زندانی حکومتی را آزاد ساخته اند. ولی برای آغاز گفتگوهای مستقیم صلح حکومت باید ۵ هزار زندانی طالب را و طالبان هزار زندانی افغان را آزاد سازند- چیزیکه از آن در توافق امریکا با طالبان یاد شده است.

XS
SM
MD
LG