لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۸

ابراز امیدواری 'دیبرا لیونز' برای آغاز گفتگوهای صلح بین افغان‌ها


دیبرا لیونز​ نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان
دیبرا لیونز​ نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان

دیبرا لیونز​ نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان ابراز امیدواری کرده که گفتگوهای بین افغان‌ها، در ماه جولای آغاز شود.

نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان، بر حمایت همه جانبه از پروسۀ صلح کشور تاکید کرده و گفته است، با وجود چالش‌ها، اکنون فرصت برای مذاکرات و حل سیاسی مسئله افغانستان به میان آمده است.

دیبرا لیونز به روز پنج‌شنبه (۲۵ جون) از کابل در یک نشست ویدیویی از فعالیت‌های چند ماهه‌اش در افغانستان، برای شورای امنیت سازمان ملل متحد معلومات داد.

به گفتۀ خانم لیونز، اکنون فرصت‌ها برای صلح افزایش یافته و مذاکرات صلح شاید در ماه جولای و چند هفتۀ آینده آغاز شود.

او گفت: "طوری که می‌دانیم، بهترین فرصت برای صلح پایدار به اجماعِ فراخ‌تر وابسته است که آرزو و نگرانی تمامی شهروندان را بازتاب می‌دهد. می‌دانیم که هر دو جانب حالا نظریه‌های شان‌را برای صلح ارائه کرده اند. در واقع خیلی حیاتی است تا ساختار همه‌شمول برای گفتگو های صلح ارائه شود و در آن حضور زنان، جوانان، اقلیت‌ها و قربانیان جنگ در نظر گرفته شود. مهم است تا حقوق قربانیان در جریان مذاکرات و نزدیک شدن به مصالحه مطرح باشد."

خانم لیونز همچنان گروۀ تندرو دولت اسلامی معروف به داعش را برای این‌کشور تهدید بزرگ دانست.

او از حملۀ ۱۲ می بر زایشگاۀ دشت برچی در کابل به گونۀ مثال یاد آوری کرد و گفت باید مسئولین چنین رویدادها به عدالت کشانده شوند و از ارتکاب چنین حملات حساب دهند. مسئولیت آن حمله را کسی نپذیرفته.

لیونز همچنان افزود، شمار کودکانی که در افغانستان به مکتب نمی‌روند، طی هشت سال گذشته خیلی افزایش یافته است.

به گفتۀ او، باید صدای این کودکان در هرگونه مذاکره برای صلح در نظر گرفته شود.

سازمان ملل متحد در گزارشی که در۲۷ماه جوزا نشر کرد گفت که افغانستان برای پنجمین سال پیهم، مرگبارترین کشور برای کودکان بوده است.

در این گزارش آمده که تنها در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳،۱۴۹ کودک در جنگ افغانستان کشته شده اند. طالبان و گروۀ تندرو دولت اسلامی معروف به داعش بیشترین مسئول تلفات کودکان در افغانستان دانسته شده اند.

در نشست روز پنج‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل، عادله راز نماینده افغانستان در این سازمان گفت، حکومت به صلح متعهد است اما از طالبان هم می‌خواهد تا آتش بس را بپذیرند.

عادله راز نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد
عادله راز نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

خانم راز گفت: "موقف ما واضح و تصمیم ما رسیدن به صلح پایدار است. اما تا هنگامی که آتش بس به اجرا گذاشته نشود، نمی توانیم اجماع میان مردم داشته باشیم. طالبان باید بدانند که این تنها خواست حکومت نه بلکه از تمامی مردم افغانستان است."

عادله راز افزود که حکومت افغانستان به رهایی زندانیان طالبان ادامه می‌دهد و تا اکنون ۳۸۰۰ تن از این زندانیان را رها کرده است.

طالبان، رهایی ۵۰۰۰ زندانی شان‌را شرط برای آغاز مذاکرات بین افغان‌ها گذاشته اند.

با وجود این همه تلاش‌ها، از میزان جنگ در افغانستان کاسته نشده است.

شورای امنیت ملی افغانستان روز یکشنبه گفت، طالبان در هفتۀ گذشته، ۴۲۲ حمله را انجام داده اند که در نتیجۀ ۸۴۱ تن از نیرو های امنیتی و دفاعی افغانستان کشته و یا زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG