لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

نداشتن سیستم ضد حریق مشکل بزرگ در ساختمان های شهر کابل


بخشی از شهر کابل
بخشی از شهر کابل

آتش‌سوزی در ساختمان‌های تجاری کابل هرازگاهی موضوع ایمنی را در ساختمان ‌های تجاری و مسکونی مورد بحث قرار می‌دهد، اما در عمل توجهی به آن نمی‌شود. این بار در شرق کابل سوختن ده ها مغازه در یک ساختمان تجاری نگرانی شماری از مردم را برانگیخته است.

انعام‌الله و حشمت‌الله می گویند زندگی و کار در ساختمان های بزرگ به دلیل سطح پایین ایمنی، به نگرانی جدی تبدیل شده است: "بدون شک این یک مشکل جدی است. من خودم در یک بلاک زندگی می‌کنم. این موضوع برایم قابل نگرانی است. از شاروالی کابل می‌خواهم که در این رابطه اقدام جدی کند."

"این یک موضوع مهم است. حکومت در این باره هیچ کاری نکرده، اما مالکان ساختمان‌‌ها هم باید خودشان اقدام کنند، چون موضوع مرگ و زندگی است."

دیشب مارکت شینواری در بلاک‌های سلیم کاروان در شرق کابل با ده ها مغازه در آتش سوخت. براساس برآورد یک اتحادیه تاجران، حدود ۱۰ میلیون افغان کالای تجاری در آن طعمه آتش شد.

رحم‌الدین حاجی آغا، رئیس شورای تاجران و سرمایه‌گذاران به رادیوی آزادی گفت که بیشتر مغازه‌های این سوپرمارکت، سیمساری و لباس‌فروشی بودند.

کسانی که شاهد این آتش‌سوزی بودند، می‌گویند یک مرکز خرید در میان شعله‌های آتش سوخت، اما پولیس کابل می‌گوید محل آتش‌سوزی زمین زراعتی بود که در آن علف‌های خشک جمع‌آوری شده بود. با این حال، بررسی این موضوع ادامه دارد و دلیل آتش‌سوزی مشخص نیست.

مقام‌های شهرداری کابل می‌گویند نبود سیستم ضدحریق و تدابیر لازم برای اطفای حریق در ساختمان‌های بزرگ تجاری و مسکونی، باعث نگرانی و نیازمند اقدام جدی است.

نعمت‌الله بارکزی، رئیس نشرات این اداره به رادیوی آزادی گفت: "شاروالی کابل در این بخش طرح مشخص خود را دارد، اما بدبختانه این مشکل وجو دارد و شماری از هموطنان ما در هنگام ساخت ساختمان‌ها این اصل مهم را در نظر نمی‌گیرند."

به گفتۀ آقای بارکزی، این ساختمان‌ها در گذشته‌ها ساخته شده و پس از این به این موضوع توجۀ جدی می‌کنند.

اما خیبر عثمان، مهندس ساختمان‌سازی می‌گوید توجه به تدابیر لازم برای جلوگیری از آتش‌سوزی یا نجات از آن، در ساختمان‌سازی ضروری است. "هر انجینر و طراحی که طرح یک ساختمان تهیه می‌کند، باید سیستم آتش‌نشانی را در نظر گیرد. راه مشخصی برای فرار از آتش، گاز مخصوص آتش‌نشانی و [کار گذاشتن] دستگاه زنگ خطر است که در هنگام دود زنگ خطر به صدا درمی‌آید و تمام مردم را باخبر می‌سازد. این همه مسایلی هستند که باید در هنگام ساختن یک ساختمان در نظر گرفته شود.

افزون براین، هنوز بیمه حریق در افغانستان مورد توجه نیست. کسانی که در حریق دارایی خود را از دست می‌دهند، سرمایه خود را برای همیشه از دست می‌دهند. اگرچه ۳ شرکت خصوصی و یک شرکت دولتی بیمه در افغانستان فعالیت دارند، ولی استفاده از خدمات بیمه چندان رایج نیست.

XS
SM
MD
LG