لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۴

اتحادیه اروپا: کابل اقدامات مشخص را برای محافظت کودکان باید اتخاذ کند


شماری از کودکان در بالای یک تانک تخریب شده قشون سرخ اتحاد شوروی سابق در جلال آباد.
شماری از کودکان در بالای یک تانک تخریب شده قشون سرخ اتحاد شوروی سابق در جلال آباد.

اتحادیه اروپا می‎گوید، موضوعات مهم در مورد حمایت اجتماعی و قانونی کودکان در افغانستان که در گزارش اخیر وزارت امور خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا برجسته شده، در اولویت کاری این اتحادیه نیز قرار دارد.

وزارت امور خارجۀ امریکا در گزارش سالانه قاچاق انسان که ۲۵ جون نشر شد، افغانستان را در لیست موسوم به "ردیف سه" كشورهایی قرارداد كه از حداقل معیارها برای جلوگیری از قاچاق انسان برخوردار نیستند و "تلاش‎های قابل توجه" را در مبارزه با آن انجام نمی‌دهند. کشورهای ردۀ سوم شامل ایران، روسیه، بلاروس و ترکمنستان است.

در گزارش همچنان گفته شده که حکومت افغانستان در مبارزه با بردگی جنسی اطفال و استخدام عساکر كودک نیز ناکام شده است.

بیرق اتحادیه اروپا
بیرق اتحادیه اروپا


ویرجینیا باتو سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا با اشاره به این گزارش وزارت امور خارجۀ امریکا به رادیو آزادی گفت: "حفاظت از زندگی و رفاه اطفال برای همۀ جوامع، خصوصاً هنگام منازعات، باید خیلی مهم باشد. طوریکه بعد از سوء رفتار جنسی با کودکان در لوگر که در این گزارش مستند ساخته شده، ما گفتیم، اطفال در افغانستان باید در برابر سوءاستفاده جنسی و خشونت‌ها حفاظت شوند و این امر باید در اولویت کاری حکومت، نیروهای امنیتی و دفاعی و جامعۀ مدنی افغانستان قرار داشته باشد."

به گفتۀ ویرجینیا باتو، این نگرانی‎ها بطور مستقیم با مقامات حکومت افغانستان مطرح و از آن‌ها خواسته شده که اقدامات مشخص را براساس یافته‌های این گزارش اتخاذ کنند.

وزارت امور خارجه امریکا گفته است، در زمان تهیه این گزارش، سیاست بردگی جنسی به شکل بچه بازی در محافل دولتی وجود داشته و کودکان برای جنگ جذب شده اند. اما در گزارش همچنان گفته شده که حکومت افغانستان تعداد مراکز خاص حمایت از پسران زیر سن را در مراکز استخدام پولیس افزایش داده و از جذب ۳۵۷ پسر زیر سن قانونی نیز جلوگیری کرده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در این مورد ابراز نگرانی کرده است.

ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان باید با این مشکل مبارزه کند و در مورد حراست از حقوق بشری کودکان اطمینان حاصل کند.

براساس گزارش وزارت امور خارجۀ امریکا، با وصف تأیید گستردۀ مقامات محلی در مورد اینکه بسیاری پولیس‌ها، بطور خاص قوماندانان پوسته‌های دور دست، پسران را برای بچه بازی استخدام می‎کنند، شماری از مقامات عالی‎رتبه ولایات به شمول مقامات وزارت داخلۀ افغانستان، موجودیت بچه بازی را در بین پولیس قاطعانه رد کرده اند.

در گزارش وزارت خارجه امریکا گفته شده که حکومت افغانستان هرگز یک افسر پولیس را بخاطر بچه بازی، تحت پیگرد قانونی قرار نداده است.

XS
SM
MD
LG