لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

مکرون برای ادامه بحث‌ها با پوتین به مسکو سفر می‌کند


امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیروز (شنبه ۲۷جون) گفت، قصد دارد بزودی به مسکو سفر کند و با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روی موضوعات کلیدی مانند امنیت و تغییر اقلیم جهان مذاکرات را ادامه دهد.

آقای مکرون همچنان اتحادیۀ اروپا و پیمان ناتو را تشویق کرده تا دوباره به مشارکت استراتژیک با مسکو بپردازند. وی گفته است، روش ناسازگار اروپا با روسیه با شکست مواجه شده است.

رؤسای جمهور فرانسه و روسیه روز قبل از این اظهارات از طریق ویدیو کنفرانس نیز با هم صحبت کرده اند.

امانوئل مکرون دیروز (شنبه ۲۷ جون) از طریق تویتر نوشت: "گفت‌وگوهای اعتماد سازی که با رئیس جمهور پوتین در فورت برگانکون (فورت برگنکن) آغاز شده، ادامه دارد." به گفتۀ مکرون "ما به جلو پیش می‌رویم و من بزودی به مسکو سفر خواهم کرد."

امانوئل مکرون با اشاره به موضوعات مورد بحث با روسیه گفته: "امنیت اروپا، درگیری‌های منطقه‌ای، وضعیت تغییر اقلیم جهان از جمله ذوب شدن یخ‌های قطب شمال مسایلی اند که در صدر گفت‌وگوها قرار دارند."

تهاجم روسیه به اوکراین، نقش این کشور در منازعات سوریه، دخالت ادعا شده‌ای مسکو در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحدۀ امریکا و سایر دموکراسی‌ها، مسمومیت‌ها و ترورهای ادعا شده توسط روسیه در شهرهای اروپا، مسایلی اند که روابط مسکو را با غرب با تنش هایی مواجه ساخته است.


امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، ۲۶ جون بعد از کنفرانس ویدیویی با ولادیمیر پوتین گفت: "همۀ بحران‌های منطقوی را که ما تجربه کرده ایم اهمیت آن را نشان می‌دهد که فضای اروپا به معنی گستردۀ آن، از لیسبون تا ولادیوستوک، فضای واقعی همکاری و صلح است."

رئیس جمهور فرانسه همچنان بر تطبیق نقشۀ راه برای ختم منازعه در اوکراین تأکید کرده است. در نتیجۀ درگیری بین نیروهای اوکراین و جدایی طلبان مورد حمایت روسیه از ماه اپریل ۲۰۱۴ میلادی تا اکنون حدود ۱۳،۲۰۰ تن کشته شده اند.

امانوئل مکرون خواستار ختم مداخلات خارجی در لیبیا نیز شده است.

روسیه و چندین کشور دیگر از جنرال خلیفه حفتر در جنگ وی با نیروهای حکومت توافق ملی لیبیا که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده، حمایت می‌کنند.

امانوئل مکرون می‌خواست در مراسم گرامیداشت از ۷۵ سالگرد پیروزی بر آلمان نازی در جنگ دوهم جهانی در میدان سرخ مسکو اشتراک کند، اما این مراسم تا ۲۳ جون به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به تعویق افتاد و رئیس جمهور فرانسه نیز در آن شرکت نکرد.

XS
SM
MD
LG